بیوگرافی و تحلیل آثار رم کولهاس

پاورپوینت بیوگرافی و تحلیل آثار رم کولهاس

رم کولهاس (Rem Koolhaas) به عنوان یکی از برجسته‌ترین معماران معاصر، خالق آثار مطرح بسیاری است که هر یک از شهرتی جهانی برخوردارند. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به ارائه پاورپوینت بیوگرافی و تحلیل آثار رم کولهاس در قالب ۳۰۰ اسلاید می‌پردازیم.

زندگینامه رم کولهاس:

زندگینامه رم کولهاس

رمنت کولهاس که بیشتر با نام رم کولهاس شناخته می‌شود، در شامگاه ۱۷ نوامبر سال ۱۹۴۴ میلادی در روتردام هلند چشم به جهان گشود. پدر رم کولهاس، آنتوان کوالهاس، منتقد و فیلم‌نامه‌نویسی سرشناس بود که نگارش دو فیلم نامزد اسکار ساخته برت هانسترا را را برعهده داشت. پدربزرگ مادری رم کولهاس، دیرک رووزنبرگ، معمار توانایی با آثاری به سبک مدرن بود که تا قبل از تاسیس دفتر شخصی خود، در دفتر هنریک پتروس برلاگ کار می­‌کرد.

زندگینامه رم کولهاس معمار معروف هلندی

رم کالوهاس دارای برادری به نام توماس و یک خواهر به نام، آنابل بود. پسر عموی پدرش، توان کولهاس نیز یک معمار و برنامه‌ریز شهری چیره دست بود که در بسیاری از پروژه‌های شهرسازی هلند مشارکت فعالانه‌ای داشت. رم کولهاس سال‌های بسیاری را به همراه خانواده خود، در شهرهای بسیاری نظیر روتردام (تا سال ۱۹۴۶)، آمستردام (۱۹۵۲-۱۹۴۶)، جاکارتا (۱۹۵۲-۱۹۵۵) و آمستردام (از سال ۱۹۵۵) گذراند.

زندگینامه رم کولهاس معمار معروف

پدر رم کولهاس در نوشته‌هایش، به حمایت از اندونزیایی­‌هایی می‌پرداخت که به مظنور رهایی از استعمار چندین ساله هلند با این کشور در جنگ بودند و از این‌رو پس از رهایی این کشور از چنگال استعمار دیرپای هلند در سال ۱۹۵۲ میلادی، جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی به این کشور دعوت شد و سه سال را به همراه خانواده خود در پایتخت این کشور، جاکارتا، گذراند. رم کولهاس در کتاب خاطرات خود، مهاجرت به اندونزی را نقطه عطفی در زندگی خود می‌داند که سب آشنایی وی با فرهنگ آسیایی شد.

تحصیلات:

تحصیلات رم کولهاس

رم کولهاس در سال ۱۹۶۹ میلادی فیلم‌نامه‌ای به نام بره سفید را برای یک فیلم هلندی به رشته تحریر در آورد و در همان سال، فیلمنامه دیگری را برای راس مایر، امپراطور فیلم‌های بزرگسالان امریکایی، نوشت. رم کولهاس پیش از شروع کار خود به عنوان یک سناریو‌نویس و نیز تحصیل در رشته معماری دانشگاه معماری لندن در سال ۱۹۶۸ میلادی، به عنوان روزنامه‌نگار در مجله هاگز به کار مشغول بود. وی پس از فارغ‌التحصیلی دانشگاه معماری لندن در سال ۱۹۶۸ میلادی، تحصیلات خود را با تمرکز بر روی کارهای اسوالد ماتیس آنجر، در دانشگاه کرنل نیویورک ادامه داد.

زندگی حرفه‌ای رم کولهاس:

زندگی حرفه‌ای رم کولهاس

رم کولهاس نخستین بار با استخدام در دفتر OMA (دفتر معماری متروپولیتن) که در سال ۱۹۷۵ میلادی به همراه معمارانی نظیر الیا زنقلیس، زویی  زنقلیس در لندن تاسیس شده بود، مورد توجه قرار گرفت. در همین دفتر نیز بود که یکی از دانشجویان رم کولهاس، به نام زاها حدید به آنها پیوست و توانست به سرعت پله‌­های موفقیت را یکی پس از دیگری طی نماید. یکی از کارهای اولیه‌ای که تفاوت طرح‌­های این دفتر را با طرح‌­های کلاسیک پست‌مدرن اواخر دهه ۷۰ میلادی برجسته می‌­سازد، مشارکت این گروه در بینال ونیز سال ۱۹۸۰ بود که توسط معمار ایتالیایی، پائولو پورتوگسی تحت عنوان “حضور از گذشته” سرپرستی می‌شد.

زندگی حرفه‌ای رم کولهاس معمار معروف

طی این پروژه، هر یک از معماران موظف بودند “نمای ساختمان” استیج مانندی را طراحی کنند که به خیابان فرعی مجاور ختم می‌شد. این بین، نماهای خارجی طراحی شده توسط کاستانتیو داردی، فرانک جری و شرکت OMA تنها طرح­‌هایی بودند که از نقوش معماری پست مدرنیسم یا منابع تاریخی پیش از آن در آنها استفاده‌ای نشده بود. به دنبال این امر، شرکت OMA توانست برای نخستین بار در سطح جهانی مطرح شود.

زندگی حرفه‌ای رم کولهاس معمار معروف هلندی

پروژه های بعدی این شرکت نظیر پارک لاویلت پاریس (Parc de la Villette) و اقامتگاه نخست وزیر ایرلند و نیز تالار کانستهال در روتردام که در ابتدا مورد انتقاد گستردهای نیز قرار گرفتند، در راستای نیل به هدفی طراحی شد که به کارگیری بسیاری از یافته‌های کولهاس که به همت پیتر آیزنمن در کتابی تحت عنوان Delirious New York (نیویورک هذیانی) گردآوری شده بود و حاصل صدها ساعت مطالعه وی در موسسه معماری و مطالعات شهری نیویورک به شمار می‌رفت، را دنبال می‌کرد.

آثار رم کولهاس:

آثار رم کولهاس

رم کولهاس در سپتامبر سال ۲۰۰۶ میلادی، مسئولیت توسعه ۱۱۱ First Street  (یک مرکز هنری در شهر جرسی)  واقع در کرانه رودخانه هادسون را عهده‌دار شد و بدین ترتیب بود که برای نخستین بار با صاحب یکی از بزرگترین موسسات مشاور املاک ایالات متحده امریکا، لویی دوبین، همکاری نمود. رم کولهاس در اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی، به منظور مشارکت در طرح‌های آتی اتحادیه اروپا، به یک گروه اروپایی صاحب نام تحت عنوان گروه دانایان، به ریاست فیلیپ گونزالس، نخست وزیر اسبق اسپانیا، دعوت شد . اعضای دیگر این گروه را افراد صاحب‌نامی همچون جورما اولیا، مدیرعامل کمپانی نوکیا، ماریا مونته، عضو سابق کمیساریای اروپا و لوک ولزا، رئویس جمهور سابق لهستان، تشکیل می‌دادند. با این حال وی دارای آثار بسیاری است که در ادامه مطلب به ذکر برخی نمونه‌های مشهور آن می‌پردازیم.

کتابخانه مرکزی سیاتل | واشینگتن (Seattle Central Library | Washington):

کتابخانه مرکزی سیاتل

کتابخانه مرکزی سیاتل رم کولهاس، کتابخانه اصلی مجموعه کتابخانه‌های عمومی سیاتل است. این مجتمع شیشه‌ای و فولادی ۱۱ طبقه که با ارتفاعی معادل ۵۷ متر، در مرکز شهر سیاتل ایالت واشنگتن قرار دارد، در روز یکشنبه، ۲۳ می سال ۲۰۰۴ میلادی، به روی عموم مردم گشایش یافت. رم کولهاس و جاشوا پرنس رامس از شرکت OMA، معماران اصلی کتابخانه مرکزی سیاتل بودند و ماگنوسان کلمنکیک نیز به همراه آروپ، به عنوان مهندسین سازه این بنا انتخاب شدند. با این حال آروپ، علاوه بر وظیفه اصلی خود، کارهای مهندسی مکانیک، برق، لوله کشی و همچنین ایمنی در برابر آتش­‌سوزی، امنیت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مشاوره صوتی تصویری این سازه را نیز بر عهده داشت. شرکت ساختمانی هافمن نیز به عنوان پیمانکار اصلی پروژه کتابخانه مرکزی سیاتل انتخاب شد.

فضای داخلی کتابخانه مرکزی سیاتل

 کتابخانه مرکزی سیاتل رم کولهاس، با مساحتی معادل ۳۳۷۲۲ مترمریع، گنجایش ۱.۴۵ میلیون کتاب را دارد و پارکینگ عمومی آن نیز قادر به تامین فضای مورد نیاز برای ۱۴۳ خودرو است. و علاوه بر این، کتابخانه سیاتل رم کولهاس،  از حدود ۴۰۰ کامپیوتری بهره می‌برد که در دسترس عموم قرار دارد. تمامی این ویژگی‌ها سبب شد که کتابخانه مرکزی سیاتل، در همان سال اول افتتاح خود، میزبان بیش از ۲ میلیون نفر باشد.

داخلی کتابخانه مرکزی سیاتل

این سازه سومین ساختمان کتابخانه مرکزی سیاتل است که در چهارمین خیابان ۱۰۰۰، واقع در حد فاصل خیابان­‌های چهارم و پنجم و مدیسون و خیابان اسپرینگ، قرار دارد. کتابخانه عمومی سیاتل دارای ظاهر منحصر به فرد و چشمگیری است و شامل چند پلتفرم شناور مجزایی می‌­شود که در یک شبکه فولادی بزرگ، در اطراف پوسته‌ای شیشه‌ای، در پیچ و تاب هستند. تورهای معماری ساختمان کتابخانه مرکزی سیاتل در ژوئن سال ۲۰۰۴ میلادی آغاز گردیدند.

ویلا دال آوا پاریس | فرانسه (Villa dall’Ava |  France):

ویلا دال آوا پاریس

ویلا دال آوا در منطقه مسکونی سنت کلاود و بر روی تپه‌ای قرار دارد که دارای سراشیبی بسیار تندی به سمت پارک بویس دی بولونی (Bois de Boulogne) و مرکز شهر پاریس است. ویلا دال آوا پاریس که در سال ۱۹۹۲ میلادی توسط رم کولهاس طراحی شد، یکی از چندین خانه‌ای است که توسط وی در این منطقه مسکونی طراحی شده است. مشتری ویلا دال آوا پاریس، خانه‌ای شیشه‌ای با یک استخر شنا بر روی سقف و دو آپارتمان جداگانه – یکی برای والدین و یکی برای دختران سفارش داده بود و از طرفی درخواست چشم‌اندازی پانوراما به شهر پاریس و برج ایفل را از داخل این استخر شیشه‌ای داشت. از این‌رو رم کولهاس، ویلا دال آوا پاریس را به صورت عمارتی شیشه‌ای و سالن ناهار خوری و اتاق نشیمن آن را به صورت بخش‌های مجزای ستون‌مانند معلقی طراحی کرد که چشم‌انداز بی‌نظیری از شهر پاریس و برج ایفل را در اختیار ساکنان ویلا دال آوا قرار می‌داد.

خانه دو دوست یا خانه بوردو رم کولهاس | فرانسه (Maison à Bordeaux | France):

خانه دو دوست یا خانه بوردو رم کولهاس

خانه بوردو که با نام خانه دو دوست رم کولهاس نیز شناخته می‌شود یک منزل شخصی سه طبقه است کهروی تپه‌ای بر فراز بوردو قرار گرفته است. طبقه پایین‌تر این مجموعه شامل بخش‌های غار مانندی است که در دل تپه حفر شده‌ و به منظور ایجاد یک فضای زندگی صمیمی‌تر برای خانواده، به شیوه‌ای خاص طراحی و تزئین گردیده است؛ طبقه همکف همسطح با باغ، دارای اتاق شیشه‌ای است که نیمی از آن در داخل و نیمی دیگر در قسمت خارجی قرار دارد، طبقه بالایی به دو بخش برای اطفال و والدین تقسیم می‌شود، در قلب خانه، یک پلتفرم آسانسور مانند  ۳ در ۳.۵ متر قرار دارد که آزادانه بین سه طبقه حرکت می‌کند و در عین حال به بخشی از فضای نشیمن یا آشپزخانه و یا یک فضای اداری صمیمی جهت دسترسی به کتاب ها، آثار هنری و انبار های شراب تبدیل می‌گردد.

نمای خانه دو دوست یا خانه بوردو رم کولهاس
داستان خانه بوردو یا خانه دو دوست رم کولهاس از زمانی شروع می‌شود که این زن و شوهر در یک خانه بسیار قدیمی و زیبا در بوردو زندگی می‌کردند و در عین حال تمایل داشتند که صاحب خانه جدید و بسیار ساده‌تری شوند. بنابرین شروع به بررسی آثار معماران مختلفی کردند. لکن جستجوی آنها به سبب تصادف اتومبیل مرد خانه و ویلچرنشین شدن وی، برای مدتی متوقف شد. دو سال بعد، این زن و شوهر دوباره به فکر خانه جدیدی افتادند. لکن این بار به دنبال خانه‌ای بودند که مرد خانه را از زندان خانه قدیمی و شهر قرون وسطایی بوردو رها نماید. از این‌رو پس از انتخاب رم کولهاس، درخواست خود را این چنین عنوان کردند:

“بر خلاف انتظار شما، من دیگر یک خانه ساده نمی‌خواهم. در واقع من به یک خانه پیچیده نیاز دارم؛ چراکه این خانه، جهان من را تعریف خواهد کرد.”

فضای داخلی خانه دو دوست یا خانه بوردو رم کولهاس

آنها بدین منظور، زمینی را بر فراز تپه‌ای با دیدی وسیع به شهر خریداری نمودند و طراحی خانه جدید خود را که بعدها خانه بوردو رم کولهاس یا خانه دو دوست نام گرفت، به رم کولهاس واگذار کردند.  رم کولهاس خانه‌ای را پیشنهاد داد که در واقع از سه خانه مجزای واقع بر فراز یکدیگر تشکیل می‌شد و مرد خانواده “اتاق” یا جایگاه مخصوص به خود را داشت؛ یعنی یک پلتفرم آسانسورمانند که حرکت آن باعث تغییر ساختار خانه می‌شد و به نوعی قلب خانه بوردو به شمار می‌رفت.

سفارت هلند در آلمان | برلین (Netherlands Embassy | Germany):

سفارت هلند در آلمان

سفارت هلند در آلمان، یک سازه مکعبی‌شکل متشکل از بی‌قاعدگی‌های منظم یکسانی است که هدف آن تسهیل درک بهتر برلین، در مواجهه با عقاید متفاوت در مورد چگونگی ساخت و بازسازی شهر در عین فهم پیچیدگی، افسردگی، کدورت و زیبایی‌های این شهر است. برنامه‌ریزان شهری سنت‌گرای برلین غربی سابق، خواستار تجبی معماری کلسیک قرن نوزدهم در ساختمان‌های محله‌ای بود که سفارت هلند در آن قرار داشت. این در حالی است که برنامه‌ریزان تجددگرای برلین شرقی سابق، بیشتر به نوآوری معتقد بودند. در نتیجه، OMA یک رویکرد مطیعانه (به شدت مبتنی بر فضای ساختمان‌های چهارگوش) را با رویکرد سرکشانه (ساختمانی در یک مکعب جداگانه) در هم آمیخت و بدین ترتیب بود که ساختمان فعلی سفارت هلند در آلمان متولد شد.

سفارت هلند در آلمان رم کولهاس

طرح سفارت هلند در آلمان، ساختار یکپارچه منفرد اعمال شده به واسطه مقررات برلین را به دو بخش تقسیم نمود؛ ادارات جای داده شده در درون مکعب و یک دیوار که دارای ارتفاعی برابر با ارتفاع مکعب است (۲۷ متر، بر اساس مقررات دیکته شده) و تنها یک جداره شیشه‌ای نیمه مات و کدر که اطراف مکعب را در دو طرف و در جهت هماهنگی با اقامتگاه سفیر می‌پوشاند و درعین حال یک حیاط مرکزی محافظت شده را نیز ایجاد می‌نماید. چهار پل عابر پیاده نیز در حیاط وجود دارد که مکعب را در سطوح مختلف به دیوار پیوند می‌دهند.

سفارت هلند در برلین آلمان رم کولهاس

در داخل مکعب ساختمان سفارت هلند در برلین، گردش آزادانه در یک مسیر ۴۰۰ مایلی زیگ زاگ که از هشت طبقه این عمارت عبور می‌کند و عامل تعیین‌کننده‌ای در ترتیب فضاهای ساختمان است، حس امنیت و ثبات مورد نیاز برای یک سفارتخانه را به وجود می‌آورد. از ورودی، خط سیر این مسیر راهرومانند، تا کتابخانه، اتاق‌های جلسه و دفاتر مختلف ادامه پیدا‌ می‌کند و در نهایت به بخش باشگاهی و رستوران موجود در تراس سقف ختم می‌گردد. همچنین، این مسیر، هوای تازه را از دو نمای جانبی عمومی به فضاهای کاری (مناطقی که این مسیر در درون مکعب از آنها می‌گذرد) هدایت می‌کند. در یک نقطه، این مسیر از محدودیت‌های مکعب رها شده و به پلی در حیاط بدل می‌گردد. نظم موجود در نمای شیشه‌ای این سازه مکعب مانند و نمای خارجی فولادی در لحظاتی که مسیر به سطح خارجی می‌رسد، و از قسمت بیرونی قابل مشاهده می‌باشد و چشم اندازهای استراتژیکی را از قانون شکنی منعکس می‌سازد، دچار اختلال می‌گردد.

عناوین اصلی سرفصل‌های پاورپوینت بیوگرافی و تحلیل آثار رم کولهاس:

  • زندگینامه رم کولهاس
  • تحصیلات
  • زندگی حرفه‌ای رم کولهاس
  • سبک‌شناسی رم کولهاس
  • ویژگی‌های آثار رم کولهاس
  • مکتب رم کولهاس
  • تاثیر رم کولهاس بر معماری ایرانی
  • جوایز و افتخارات
  • آثار رم کولهاس
  • مجموعه مسکونی نکسوس
  • تئاتر لوکسور
  • کتابخانه مرکزی سیاتل | واشینگتن (Seattle Central Library | Washington)
  • ویلا دال آوا پاریس | فرانسه (Villa dall’Ava |  France)
  • موزه رتردام | هلند 
  • ترمینال دریایی زیبروگ | بلژیک
  • برج CCTV
  • ساختمان آموزشگاه اوترخت | هلند
  • شعبه مرکزی پرادا | نیویورک
  • موزه هنر لس‌آنجلس | کالیفرنیا
  • بازار بورس شنزن | چین
  • گالری مارپیچ
  • موزه دانشگاه بین‌المللی سئول | کره جنوبی
  • بندر هامبورگ | آلمان
  • راه‌آهن شیکاگو | ایالات متحده امریکا
  • کتابخانه ژوسیو
  • خانه بوردو رم کولهاس یا خانه دو دوست | فرانسه (Maison à Bordeaux | France)
  • شهر موسیقی پورتو
  • سفارت هلند در آلمان | برلین (Netherlands Embassy | Germany)
  • مقایسه پروژه‌های بهرام شیردل و رم کولهاس

پاورپوینت بیوگرافی و تحلیل آثار رم کولهاس، برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۳۰۰ اسلاید تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود فوری پاورپوینت بیوگرافی و تحلیل آثار رم کولهاس، یکی از بهترین منابعی جهت مطالعه بیوگرافی و تحلیل رم کولهاس را در دست خواهید داشت که می‌تواند به عنوان یک پروژه دانشجویی فوق‌العاده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

سهیلا دوست پژوه هستم. دارای مدرک کارشناسی از گیلان. بندر انزلی

۱ یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+