بیوگرافی و تحلیل آثار لوکوربوزیه

پاورپوینت بیوگرافی و تحلیل آثار لوکوربوزیه

شارل ادوارد ژانره، ملقب به لوکوربوزیه، یکی از بزرگترین معماران و نظریه پردازان حوزه معماری در تاریخ معاصر است. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به ارائه بیوگرافی و آثار لوکوربوزیه در ۱۹۰ اسلاید پاورپوینت به انضمام ۹۰ صفحه PDF می‌پردازیم.

بیوگرافی:

بیوگرافی لوکوربوزیه

شارل ادوارد ژانره، ملقب به لوکوربوزیه، در سحرگاه ششم اکتبر سال ۱۸۸۷ میلادی در دهکده کوچکی در شمال غربی سوئیس، “لشود فوند”چشم به جهان گشود. وی پس از اتمام تحصبلات پایه در روستای محل زندگی خود، آنجا را به مقصد پاریس ترک گفت و در دفتر دو تن از معماران مشهور آن دوران یعنی “آگوست پره” و “پیتر بهرنز” مشغول به کار شد. وی پس از چندین سال فعالیت در دفتر این دو معمار نامی، پاریس را به منظور گشت و گذار در سراسر اروپا ترک کرد و هنگام بازگشت از این سفر طولانی، نقاشی‌هایی بسیاری را با خود به همراه آورد که شاکله اصلی اندیشه‌های وی را به شکل داد. 

لوکوربوزیه

شارل ادوارد ژانره، در سال ۱۹۱۶ میلادی برای همیشه در پاریس ساکن شد و در سال ۱۹۲۰ میلادی، اسم مستعار لوکوربوزیه را برای خود برگزید؛ لقبی که در اصل نام پدربزرگ مادری وی بود و امروزه همگان وی را با همین نام می‌شناسند. لوکوربوزیه یکی از آن دسته معمارانی است که همانند شخصی چون فرانک لوید رایت، هیچگونه تحصیلات آکادمیکی در رابطه با معماری ندارد و اندیشه‌هایش را مدیون استعداد و خلاقیت ذاتی خود است.

پنج اصل لوکوربوزیه:

پنج اصل لوکوربوزیه

لوکوربوزیه با شعارِ خانه، ماشین زندگی، معتقد بود همانطور که خودرو، ماشینی برای حرکت است، خانه نیز ماشینی برای زندگی و حیات ساکنان آن است. بنابرین با تکیه بر این شعار ۵ اصلی را در ساختمان‌های مدرن معرفی کرد که امروزه آنها را به عنوان اصول لوکوربوزیه می‌شناسیم و به شرح زیرند:

  1. ستون‌ها ساختمان را روی زمین بلند می‌کنند (پیلوت)
  2. پلان آزاد (عدم وجود دیوار باریک)
  3. پنجره‌های سرتاسری و طویل
  4. بام مسطح و باغ روی بام (روف گاردن)
  5. نمای آزاد (کف ها و دیوارهایی به صورت کنسول)

آثار معماری لوکوربوزیه:

آثار معماری لوکوربوزیه

لوکوربوزیه در طول چندین دهه فعالیت‌ در حوزه معماری، آثار شاخص بسیاری از خود به جای گذاشته است که امروزه الگوی معماران در بسیاری از نقاط جهان است. وی با طرح نظریه‌هایی در حوزه بسیاری از سبک‌های معماری سبب اعتلای هرچه بیشتر آنان شد. این امر تا بدان جایی پیش رفته است که امروزه همگان استفاده از بتن در معماری را نه به نام پیشگام آن یعنی آگوست پره، بلکه شاگرد وی لوکوربوزیه می‌دانند. بنابرین در ادامه مطلب به ذکر برخی آثار شاخصی از وی می‌پردازیم که در پاورپوینت پیش‌رو به تفصیل آمده‌اند.

ویلا ساوا (Villa Savoye):

ویلا ساوا

ویلا ساوا یکی از آثار شاخص لوکوربوزیه است که در حومه شهر پاریس قرار دارد و به عنوان تجلی هنر این معمار سرشناس، هنردوستان بسیاری را از سراسر دنیا به سوی خود جذب می‌کند. این ویلا که تاثیر اندیشه‌های پیر ژانره نیز بر روی آن کاملا هویدا است، به سبب برخورداری از هر ۵ اصل معماری لوکوربوزیه، اهمیت بسیاری دارد. 

کلیسای نوتردام رونشام (Chapelle Notre-Dame-du-Haut de Ronchamp):

کلیسای نوتردام رونشام

کلیسای نوتردام رونشام فرانسه، به عنوان یک عبادتگاه کاتولیک رومی، نمونه بارزی از معماری مذهبی قرن بیست و یکم است. این کلیسا که در سال ۱۹۵۴ میلادی توسط لوکوربوزیه طراحی شده است، همچنان زیر نظر بنیاد غیرانتفاعی  de l’Œuvre de Notre-Dame du Haut، به عنوان یک عبادتگاه به کار خود ادامه می‌دهد. کلیسای نوتردام رونشام به سبب سبک معماری خاص خود، سالانه بیش از ۸۰ هزار بازدیدکننده را به سوی خود جذب می‌کند.

مجتمع مسکونی یونیت دی هبیتیشن (Unité d’habitation):

مجتمع مسکونی یونیت دی هبیتیشن (Unité d'habitation)

یونیت دی هبیتیشن، یک مجتمع‌های مسکونی مدرن واقع در مارسی فرانسه و طراحی شده به دست لوکوربوزیه است که به دلیل استفاده از بتن ترا‌نخورده و خام بروت برای اولین بار در معماری، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این مجتمع مسکونی که بعدها منبع الهام ساخت بناهای شاخص دیگری نظیر مجتمع مسکونی VM کپنهاگ دانمارک شد، سبب پیدایش فلسفه بروتالیسم در معماری نیز گردید.

شهر جدید چندیگار هند (Chandigarh):

شهر جدید چندیگار هند

چندیگار یک شهر جدید در خاک هند است که به عنوان مرکز هر دو ایالات همسایه پنجاب و هاریانا شناخته می‌شود. شهر جدید چندیگار هند در ۲۶۰ کیلومتری پایتخت این کشور، دهلی نو، قرار دارد و امروزه بیشتر به دلیل معماری و طراحی شهر فوق‌العاده خود شناخته می‌شود؛ چراکه  قریب به اتفاق ساختمان‌ها و مراکز دولتی و شهری چندیگار هند، توسط تیمی متشکل از معماران شاخص آن دوران نظیر لوکوربوزیه، جین درو و مکسول فرای طراحی شده است. 

شهر جدید برازیلیا (Brasília):

شهر جدید برازیلیا

شهر جدید برازیلیا که امروزه به عنوان پایتخت اداری برزیل شناخته می‌شود، در کرانه باختری این کشور واقع شده است. برازیلیا به عنوان چهارمین شهر پرجمعیت امریکای لاتین، دارای بیشترین درامد سرانه است. لکن این شهر بیشتر به دلیل معماری و طراحی شهری فوق‌العاده خود شهرت داردو چراکه به دنبال تصمیم دولت مرکزی مبتنی بر انتقال پایتخت اداری برزیل به شهری جدید، معماران بسیاری من جمله لوکوربوزیه به ارائه طرح‌های شهرسازی برای آن پرداختند که در نهایت هم طرح وی انتخاب شد. لکن پس از مدتی، بنا به دلایلی طرح مذکور کنار گذاشته شد. بنابرین پس از کشمکش‌های فراوان، طرح مشترک لوسیا کوستا (Lúcio Costa) و اسکار نیمار (Oscar Niemeyer) برای این شهر انتخاب شد.

عناوین اصلی و سرفصل‌های پاورپوینت بیوگرافی و تحلیل آثار لوکوربوزیه:

  • بیوگرافی لوکوربوزیه
  • تحصیلات
  • نخستین فعالیت‌ها و پروژه‌ها
  • نقد فعالیت‌ها
  • تاثیرات
  • نوشته‌های حائز اهمیت
  • بیانیه‌ها و نقل قول‌ها
  • اولین اسکیس‌ها
  • مسافرت‌های مطالعاتی
  • مدول لوکوربوزیه
  • ویلا فاله
  • ویلای استونزر و ژاکومه
  • ویلای‌های استونژ
  • ویلای ژانره پره
  • ویلای شواب
  • خانه دومینو
  • نظریات
  • اصول معماری لوکوربوزیه
  • ویلا ساوا
  • شهر چندیگار هند
  • کلیسای رونشام

بیوگرافی و تحلیل آثار لوکوربوزیه، برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۱۹۰ اسلاید پاورپوینت به انضمام ۹۰ صفحه PDF تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود فوری این پاورپوینت، یکی از جامع‌ترین منابع برای مطالعه و بررسی بیوگرافی و آثار این معمار برجسته را در دست خواهید داشت. 

یک شیفته معماری که در تلاش است تمام اندوخته خود را با دیگران به اشتراک بگذارد ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+