معماری باغ فین کاشان

پاورپوینت مرمت باغ فین کاشان

باغ فین کاشان یکی از ارزشمندترین مجموعه‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود که وجود ابنیه تاریخی متعددی در محوطه خود، از شهرتی جهانی برخوردار است. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به ارائه پاورپوینت معماری باغ فین کاشان به همراه پلان در قالب ۱۴۰اسلاید می‌پردازیم.

موقعیت:

موقعیت باغ فین کاشان

شهر کاشان در ۲۲۰ کیلومتری شمال استان اصفهان، در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا، ۲۴۰ کیلومتری جنوب تهران و در میان کوه‌های کرکس نطنز و کویر مرکزی ایران واقع شده است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، از لحاظ پوشش گیاهی بسیار فقیر است و بیشتر پوشش گیاهی آن را بوته‌ها و درختچه‌های کویری تشکیل می‌دهند. دو قلهٔ رفیع رشته کوه‌های کرکس، در همسایگی کاشان قرار گرفته‌اند. قلهٔ گرگش در جنوب غرب کاشان در مجاورت روستای کامو قرارگرفته و قلهٔ اردهال در غرب کاشان، بلندترین نقطه از ارتفاعات کاشان است که با عناوین «دماوند کاشان» و «بام کاشان» نیز شناخته می‌شود.

باغ فین در کاشان

شهر کاشان با سابقه ۷۰۰۰ ساله اش از مهمترین مراکز باستان شناسی محسوب می‌گردد؛ چراکه این شهر پس از ورود اسلام به ایران و در دوره سلجوقی و صفوی به اوج شکوفایی خود رسید و هم اکنون پذیرایی آثار تاریخی متعددی نظیر تپه سیلک، خانه عامری‌ها، خانه بروجردی‌ها و مسجد آقا بزرگ است که از بر اهمیت این شهر می‌افزایند. باغ فین یکی دیگر از بناهای تاریخی ارزشمند شهر کاشان است که در ۶ کیلومتری جنوب غربی آن، در حاشیه کویر و در قصبه فین کاشان قرار دارد.

تاریخچه باغ فین کاشان:

تاریخچه کاشان

بنای اولیه باغ فین کاشان به قبل از دورن اسلامی باز می‌گردد و پیوند تنگاتنگی با تمدن سیلک دارد؛ چراکه بنابر آخرین یافته‌های پژوهشگران، قدمت چشمه‌ای که امروزه در بالای باغ فین می‌جوشد و به چشمه سلیمانیه شهرت دارد، به  دوران فرمانروایی تمدن سیلک بر این منطقه بازمی‌گردد. علاوه بر این، در پایین این چشمه باغی به نام باغ قدیمی وجود داشت که طی زلزله مهیب کاشان در قرن ۱۲ هجری، به طور کل ویران شد و باغ فعلی، کمی بالاتر از آن ساخته شده است.

تاریخچه باغ فین کاشان

باغ فین کاشان یکی از مجموعه‌هایی به شمار می‌رود که به تدریج و در طی زمان پدید آمده است. شواهد تاریخی بنای بسیاری از بخش‌های این عمارت را به زمان شاه عباس نسبت می‌دهند. این باغ تا پایان دوره صفوی با تغییراتی اندک، همچنان آباد بود. اما با هجوم افغان‌ها به ایران از رونق باغ فین کاشان کاسته می‌شود و رو به ویرانی می‌نهد. لکن در زمان کریمخان، عمارت خلوت کریمخانی در جنوب باغ ساخته شد. و در زمان فتحعلی شاه قاجار نیز اوامری مبنی بر مرمت و بازسازی خسارات وارد شده به باغ فین و محوطه آن بر اثر زلزله صادر شد.

تاریخچه باغ فین در کاشان

بخش اعظمی از آنچه که امروزه با نام باغ فین از آن یاد می‌شود، در دوران قاجار ساخته شده است؛ چراکه فتحعلی شاه قاجار، در درجه اول، دستور مرمت و بازسازی باغ فین کاشان و محوطه آن را پس از وقوع زمین‌لرزه مهیب این شهر صادر کرد. در ادامه نیز با صدور فرمانی مبنی بر ساخت عمارت شترگلویی در مجاورت عمارت خلوت کریم‌خانی و حمام کوچکی در کنار حمام صفوی، کمک شایانی به درخشش بیش از پیش آن کرد. علاوه بر این، در زمانی تصدی نظام الملک بر امور دربار قاجار، عمارتی اندرونی به باغ فین کاشان افزوده شد که امروزه با نام خلوت نظام‌الدوله شناخته می‌شود.

معماری باغ فین کاشان:

معماری باغ فین کاشان

وجود عناصری همچون آب و درخت که عناصری پویای معماری ایرانی هستند در کنار ابنیه تاریخی شکوهمندی که عناصر ثابت معماری به شمار می‌روند، هویتی زنده به باغ فین کاشان بخشیده‌است. در طراحی و ساخت این بنا از عناصر جانداری نظیر آب، گیاهان و درختان بی‌نظیری نظیر سرو، چنار و برخی درختان خزان‌دار استفاده شده است. آب چشمه پس از طی مسافتی حدود ۲ کیلومتر و گذر از ۱۷ حلقه چاه به پشت باغ وارد می‌شود. بالغ بر یک‌سوم آب چشمه قبل از ورود به محوطه‌ی باغ به قنات وارد شده و سپس از طریق کانال‌های زیرزمینی به حوض‌های شترگلوی صفوی، شترگلوی فتحعلی‌شاهی و حوض جوش هدایت می‌گردد. در قدیم، این فضا به چشمه‌ی زنانه معروف بوده است و از کاربری خاص خود بهره می‌برد. لکن امروزه ، ولی امروزه ساختار و کاربری آن به طور کامل متحول شده است.

نمای درونی باغ فین کاشان

بناهای باغ فین کاشان از معماری شکوهمندی بهره می‌برند که شامل سر درب ورودی و برج و باروی آن، شتر گلوی صفوی در میانه باغ، شتر گلوی قاجاری و اتاق شاه نشین در جنوب شرقی باغ، موزه ‌در قسمت غربی باغ و حمام‌های کوچک و بزرگ و کتابخانه در قسمت شرقی باغ است. کوشک یا شترگلوی قاجاری این باغ نیز با نقاشی‌‌های زیبای سقفی و دیواری در انتهای باغ و خارج از محور تقارن آن واقع شده است. این کوشک متشکل از صفه شاه‌نشین، حوضخانه، حیات خلوت‌ها و اتاق‌های مجاور آن است. در طراحی اولیه‌ی باغ فین کاشان، حفظ تقارن، اهمیت ویژه‌ای داشت. اما به تدریج و با دخالت شاهان از این تقارن کاسته شد.

کوشک باغ فین کاشان

کوشک مرکزی باغ فین کاشان، مشهور به کوشک یا شترگلوی صفوی، سازه‌ای دوطبقه است که از پلانی چهار ضلعی بهره می‌برد و فضای آن به گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر اشراف کامل بر بر چهار گوشه باغ، حوضی را در بر دارد که فضایی دلنشین و آرمش‌بخش ار برای آن به ارمغان می‌آورد. طرح سیستم آبرسانی باغ فین کاشان که نتیجه هوش سرشار ریاضیدان معروف، غیاث‌الدین جمشید کاشانی، است، بر قانون اختلاف سطح تکیه دارد و از شیب طبیعی زمین برای آبرسانی به تمامی نقاط باغ بهره می‌برد.

پاییز باغ فین کاشان

فضای باغ فین کاشان میان چهار گوشه‌ای محصور است که محور طولی باغ درست در میانه آن و در راستای شمال شرقی–جنوب غربی قرار گرفته و ورودی اصلی باغ در منتهی الیه همین محور و در جبهه شمالی باغ واقع شده است. دو گذر اصلی شمالی–جنوبی و شرقی– غربی در محل تلاقی خود در قلب باغ فین کاشان، بستری را برای قرار گیری آبگیر اصلی پدید آورده و چهار باغی آشنا را رقم زده‌اند. عمارت سردر این باغ نیز از تالار وسیع و ایوان‌هایی تشکیل شده است که عمارت هشتی را بر چهارسوی باغ مشرف می‌سازد و ساختمان کتابخانه یا همان عمارت بادگیر نیز در ضلع شرقی باغ قرار دارد.

عمارت کاخ فین کاشان

از ویژگی‌های بارز باغ فین کاشان، وجود برج و باروی مستحکمی به شمار می‌ود که آن را به صورت باغ قلعه در آورده و شکوه و ابهت آن را دو چندان کرده است.در ضلع شرقی و در پشت حصار اصلی باغ، دو باب حمام به نام‌های حمام کوچک و بزرگ در مجاورت یکدیگر قرار دارند که به لحاظ پیشینه‌ی تاریخی به دوران صفویه و قاجاریه باز می‌گگردند. حمام کوچک همان حمامی است که میرزا تقی خان فراهانی، ملقب به امیرکبیر، در آن به قتل رسید و از این جهت دارای شهرت تاریخی است. هر دو حمام مانند سایر حمام‌های قدیمی بعد از گذر از میان در به رختکن و سپس از آنجا به گرم‌خانه‌ای ختم می‌شوند که در آنجا خزینه‌ی آب گرم و حوض‌های دیگر وجود دارد.

آبرسانی باغ فین کاشان

از نمونه‌های تحسین‌برانگیز مهندسی آب در داخل باغ فین کاشان، وجود حوض جوشی است که دارای صدو شصت حفره است و از مکانیزم خاصی بهره می‌برد که سبب جوشش آب از هشتاد حفره آن می‌شود. در نهایت این آب به وسیله ۸۰ حفره دیگر به حوض وارد می‌شود و از طریق تنبوشه‌هایی سفالی، به سمت حوض دوازده فواره جریان می‌یابد و باعث به کار افتادن فواره‌های آن می‌گردد. علاوه بر این، اتاق‌های شاهنشین باغ فین کاشان، به واسطه برخورداری از ۵ درب مشرف به حیاط، به اتاق پنج‌دری و به دلیل بازشوهای کشویی عمودی خود به اتاق ارسی شهرت دارند.

عناوین اصلی و سرفصل‌های پاورپوینت معماری باغ فین کاشان:

  • موقعیت باغ فین کاشان
  • تاریخچه باغ فین کاشان
  • سابقه تاریخ باغ فین کاشان
  • وضع کنونی باغشاه
  • معرفی و شکل‌گیری باغشاه فین
  • سردر، دیوار و برج‌ها
  • چشمه سلیمانیه
  • شتر گلوی عباسی
  • شتر گلوی فتحعلی‌شاهی
  • اندرونی کریم خانی و اتاق شاه‌نشین
  • حمام‌ها
  • شبکه‌های دسترسی در وضع موجود
  • تراکم بناهای محوطه بنا
  • سایت پلان
  • عناصر شاخص باغ فین کاشان
  • قدمت ابنیه
  • بررسی کاربری های موجود
  • بازشناسی کاربری‌های وضع موجود
  • چگونگی حضور آب و شکل حرکت آن در باغ
  • دسترسی‌ها
  • جهت حرکت آب بر اساس شیب زمین در باغ
  • نظام حرکتی
  • نظام کارکردی
  • تصاویر پلان‌ها
  • تصاویرنماها
  • تصاویر مقاطع
  • گالری تصاویر از بنا

پاورپوینت معماری باغ فین کاشان به همراه پلان، برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۱۴۰ اسلاید تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود فوری این پاورپوینت، یکی از بهترین منابعی جهت تحلیل معماری باغ فین کاشان را در دست خواهید داشت که می‌تواند به عنوان یک پروژه دانشجویی فوق‌العاده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

سهیلا دوست پژوه هستم. دارای مدرک کارشناسی از گیلان. بندر انزلی

۴ یک نظر

    1. سام کیان پاسخ

      درود بر شما. وقت بخیر. به ایمیلتون ساعت ده و پنجاه دقیقه صبح یکشنبه (دقیقا ۵ دقیقه پس از دریافت ایمیل از جانب شما) پاسخ داده شد. با این حال مجددا خدمتتون عرض می‌کنم که تمامی فایل‌ها به صورت فشرده شده در سرور بارگذاری شدن تا علاوه بر صرفه‌جویی در ترافیک مصرفی کاربران، مدت زمان مورد نیاز جهت دانلود هم کاهش پیدا کنه. بنابرین لازمه که پس از دانلود فایل‌ها، اون‌ها رو با استفاده از نرم افزار winrar یا سایر نمونه‌های مشابه از حالت فشرده خارج کنید. می‌تونید نرم افزار winrar رو از طریق لینک زیر دانلود کنید. در صورت وجود هر مشکل دیگه‌ای، با ما در تماس باشید. تیم پشتیبانی ما آماده پاسخگویی ۲۴ ساعته به درخواست‌های شماست.
      https://disamag.com/winrar-zip-rar/

    1. پویا موسوی پاسخ

      سلام. وقت بخیر. از خریدتون سپاسگزاریم. ولی دقیقا شما از چه طریقی باهامون تماس گرفتین که جوابی دریافت نکردین؟ شماره تلفن ثبت شده صرفا جهت مشاوره است و فقط زمانی در دسترسه که اقلا یکی از کارشناسانمون حضور داشته باشند. پس طبیعتا در صورت بروز مشکل در خرید یا محصول خریداری شده، باید از طریق تیکت، ایمیل و یا واتساپ افدام کنید. ضمنا اگر ایمیلتون همین باشه، خریدی با این ایمیل ثبت نشده که معمولا به معنای اشتباه در وارد کردن ادرس ایمیلتون موقع خرید محصوله!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+