بیوگرافی چارلز جنکس

بیوگرافی و تحلیل آثار چارلز جنکس

چارلز جنکس به عنوان یکی از بزرگترین نظریه‌پردازان حوزه معماری، با طرح نظریات متعدد، سهم به سزایی در اعتلای این هنر در قرن حاضر ایفا کرده است. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به ارائه بیوگرافی و تحلیل آثار چارلز جنکس در قالب ۶۰ اسلاید پاورپوینت می‌پردازیم.

زندگینامه چارلز جنکس:

زندگینامه چارلز جنکس

چارلز الکساندر جنکس (Charles Alexander Jencks) که بیشتر با نام چارلز جنکس شناخته می‌شود،  در سحرگاه ژوئن سال ۱۹۳۹ میلادی، در شهر بالتیمور ایالت مریلند، چشم به جهان گشود. وی تحصیلات پایه خود را در مدرسه چند پایه بروکس به پایان رساند و پس از آن، به منظور تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی، عازم دانشگاه هاروارد شد. چالز جنکس توانست پس از ۴ سال، مدرک لیسانس خود را از این دانشگاه اخذ کرده و به دنبال آن، در مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری دانشکده معماری هاروارد ثبت‌نام کند.

چارلز جنکس

شروع تحصیل در رشته معماری که نخستین آشنایی چارلز جنکس با معماری به شمار می‌رفت، سبب شکوفایی استعداد نهان وی در این زمینه شد. استعدادی که او را به مسیر تبدیل شدن به بزرگترین تئوریسین حوزه معماری در قرن حاضر سوق داد. چارلز جنکس پس از فارغ‌التحصیلی در رشته معماری از دانشکده معماری هاروارد در سال ۱۹۶۵ میلادی، ایالات متحده را به مقصد انگلستان ترک کرد. وی در سال ۱۹۷۰ میلادی، موفق به اخذ مدرک دکترای تاریخ معماری از کالج دانشگاهی لندن، تحت نظر معمار مدرنیست رادیکال، رینر بنهم، شد. همین امر سبب که وی بعدها در کتابی تحت عنوان جنبش مدرن در معماری، به انتقاد شدید از انواع مختلف اندیشه‌های مدرنیستی بپردازد. 

تولد پست مدرنیسم:

تولد پست مدرنیسم با خرابی پرویت ایگو

انقلاب صنعتی اروپا در اواسط قرن هجدهم میلادی پیشرفت‌های شگرفی در بسیاری از حوزه‌ها نظیر معماری پدید آورد که معماری مدرن من جمله آنها به شمار می‌رود. تولد این سبک، سبب پیدایش شیوه‌های بسیاری از دل آن شد که من جمله اهم آنها می‌توان به سبک آرت دکو، سبک بین‌المللی و معماری آلی اشاره کرد. لکن چالز جنکس با انتشار کتابی به نام “زبان معماری پست مدرن” ساعت سه و سی و دو دقیقه بعد از ظهر ۱۵ جولای سال ۱۹۷۲ میلادی را که مصادف با تخریب آپارتمان‌های مسکونی پرویت ایگو (Pruitt–Igoe) بود را تاریخ مرگ معماری مدرن و تولد معماری پست مدرن اعلام کرد.

سبک پرش کیهانی:

سبک پرش کیهانی در موزه گوگنهایم بیلبائو

انتشار کتاب پرش کیهانی چارلز جنکس، سبب پیدایش سبک جدیدی تحت عنوان پرش کیهانی شد. لکن نمی‌توان نقش موزه گوگنهایم بیلبائو را در پدید آمدن این سبک نوین نادیده گرفت؛ چراکه در اصل، سبک معماری پرش کیهانی، وجود خود را از تحلیل و بررسی دقیق موزه گونهایم بیلبائو و مشاهده عدم وجود هرگونه خط هدفمند در طراحی آن، توسط چارلز جنکس وام‌دار است. این سبک که با نام معماری غیر خطی نیز شناخته می‌شود، یکی از جدیدترین سبک‌هایی در معماری است که قدمتی حدود ۱۰ الی ۱۲ سال دارد. سبک پرش کیهانی با شعار فرم تابع انسان (Form Follows Human)، به مقابله با نظریه لوئیس سالیوان تحت عنوان فرم تابع عملکرد (Form Follows Function) و حتی نظریات ریشه‌دارتری نظیر فرم تابع سنت (Form Follows Tradition) برخاست.

کتاب پنج معمار بزرگ نیویورک (The New York Five):

کتاب پنج معمار بزرگ نیویورک (The New York Five)

 

کتاب پنج معمار بزرگ نیویورک، اثر چارلز جنکس یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که امروزه به عنوان یکی از کتب مرجع شناخته می‌شود. کتاب ۵ معمار بزرگ نیویورک، در رابطه با دیدارهای گروهی ۵ نفره از بزرگترین معماران نیویورک یعنی پیتر آیزنمن، مایل گریوز، چارلز گواتمی، جان هدوک و رچارد مایر در سال ۱۹۶۹ میلادی در موزه مدرن نیویورک است که نخستین بار در سال ۱۹۷۲ میلادی تحت عنوان “۵ معمار” توسط “انتشارات ویتون بورن” منتشر شد و در نهایت با تجدید چاپ توسط “انتشارات آکسفورد پرس”، به شهرتی جهانی دست یافت.

آثار چارلز جنکس:

کتاب پنج معمار بزرگ نیویورک (The New York Five)

چارلز جنکس به عنوان یکی از بزرگترین نظریه‌پردازان حوزه معماری، آثار بسیاری از خود بر جای گذاشته است که عمدتا کتاب‌هایی در رابطه با نظریات نوین وی هستند. چارلز جنکس من جمله معدود معمارانی به شمار می‌رود که علیرغم مطرح کردن تئوری‌های متعدد، آثار معماری چندان زیادی از خود برجای نگذاشته است و بیشتر وقت خود را به مطالعه و تحلیل آثار سایر معماران نامدار می‌گذراند. همین امر سبب شد که این معمار بتواند با فراغ خاطر و بی‌طرفی، نظریه‌پردازی و نگارش کتاب‌هایی بپردازند  که اهم آنها به شرح زیرند:

  • جنبش مدرن در معماری (Modern Movement in Architecture)
  • معماری پرش کیهانی (The Architecture of The Jumping Universe)
  • کتاب ۵ معمار بزرگ نیویورک (The New York Five)
  • زبان معماری پست مدرن (The Language of Post Modern Architecture)
  • مدرن متاخر (Late Modern)
  • پست مدرنیسم چیست؟ (What is Post Modernism)

عناوین اصلی و سرفصل‌های پاورپوینت بیوگرافی و تحلیل آثار چارلز جنکس:

  • مقدمه
  • کورنولوژی آثار حرفه‌ای
  • بیوگرافی
  • آثار
  • نوشته
  • کتاب پست مدرن سفید
  • پارادایم
  • نظریه‌های جنکس
  • رویکرد و گرایشات
  • پرش کیهانی
  • هندسه
  • آثار تالیفی
  • آثار طراحی منظر
  • طرح‌های اولیه
  • پروژه مسکونی جنکس

بیوگرافی و تحلیل آثار چارلز جنکس، برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۶۰ اسلاید پاورپوینت تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود این پاورپوینت، یکی از بهترین منابع در جهت مطالعه بیوگرافی چارلز جنکس و نیز مهم‌ترین نظریات او نظیر پرش کیهانی را در دست خواهید داشت.

 

یک شیفته معماری که در تلاش است تمام اندوخته خود را با دیگران به اشتراک بگذارد ...

۳ یک نظر

  1. سهراب همتی کریم خانی پاسخ

    چرا هرکسی از مادرش قهر میکنه میاد معماری رو می زنه زیرو رو میکنه در آمد یک سبزی فروش چندین برابر حرفه معماری است ما با خود فریبی چه بلایی سر چهره شهرها می آوریم بهدعبارتی بهتر است خیاطان لباس بیایند فرم لباس ها رو شبیه ساختمانها بسازند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+