تحلیل خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون

پاورپوینت تحلیل خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون

خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون واقع در ملک شخصی وی در نیو کانن، به سبب طراحی خاص خود از شهرتی جهانی برخوردار است . بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به ارائه پاورپوینت تحلیل خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون به همراه پلان در قالب ۴۴ اسلاید می‌پردازیم.

تاریخچه خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون:

تاریخچه خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون

خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون که طراحی آن با الهام از خانه شیشه‌ای میس وندروهه صورت گرفته  است، به سبب تناسب و سادگی بی‌نظیر خود، یکی از آثار درخشان معماری عصر مدرن به شمار می‌رود. فیلیپ جانسون یک ملک ۴۷ هکتاری را در نیو کنان ایالات متحده امریکا خریداری کرد و خانه شیشه‌ای یکی از ۱۴ سازه‌ای بود که این معمار برجسته امریکایی طی ۵۰ سال زندگی حرفه‌ای خود در ایت ملک بنا نهاد.

تاریخچه خانه شیشه‌ای جانسون

خانه شیشه‌ای که ساخت آن در سال ۱۹۴۹ میلادی به پایان رسید، نخستین طراحی فیلیپ جانسون برای خودش بود. پلان خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون دارای ابعادی معادل ۳۲ در ۵۶ متر است و از صفحاتی شیشه‌ای بهره می‌برد که در تمامی بخش‌های این سازه، از کف تا سقف، به کارگرفته شده‌اند و ستون‌های فلزی H شکلی را در میانه خود دارند. با این حال میس وندروهه پس از بازدید از خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون که از خانه شیشه‌ای وی الهام گرفته شده بود، چندان تحت تاثیر قرار نگرفت و حتی گفته می‌شود که به سبب برخی بی‌دقتی‌های آشکار در طراحی، آن را به نقد کشیده بود.

معماری خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون:

معماری خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون

خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون، سوای ایراداتی که شخص میس وندروهه بر آن وارد ساخت، توانست نظر معماران مطرحی همچون لویی کان و ریچارد میر را به خود جلب کند. پنل‌های شیشه‌ای شفاف، انعکاس روشنی از درختان اطراف خانه و افرادی را که در درون و بیرون آن در حرکت‌ هستند را به تصویر می‌کشد و چنان لایه‌هایی از انعکاس‌های زنده را ایجاد می‌کند که با هر تلنگر کوچکی از درون یا بیرون خانه به سرعت تغییر می‌کند.

معماری داخلی خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون

قسمت داخلی خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون، به جز ستونی آجری که ورودی حمام در یک طرف و شومینه در طرف دیگر آن ساخته شده است، کاملا در معرض دید خارجی قرار دارد. ارتفاع سقف این خانه سه متر و پانزده سانتی‌متر است و استوانه آجری آن نیز از همین ارتفاع بهره می‌برد. در کف خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون نیز شاهد به کارگیری آجر سرخی هستیم که با الگویی خاصی اجرا شده است و در  فاصله حدود ۳۰ سانتی‌متری از سطح زمین قرار دارد. به منظور تسهیل ورود هرچه بیشتر نور از هر چهار جهت، کابینت و قفسه‌های محدودی در دیوارهای خانه شیشه‌ای کار شده است که به خلف فضایی باز نیز کمک می‌کند.

معماری خارج خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون

خانه شیشه‌ای، نخستین جاذبه‌ای بود که به هنگام ورود به ملک شخصی فیلیپ جانسون، چشم‌ها را به خود خیره می‌کرد. لکن وی به این طرح بسنده  نکرد و از اراضی اطراف آن برای جامه عمل پوشاندن به آرزوهایش بهره برد. این امر منجر به خلق ۱۳ اثر شگفت‌انگیز دیگری شد که من جمله آنها می‌تواند از خانه میهمان، گالری هنر و غرفه مجسمه‌سازی نام برد. این بین، خانه میهمان، بر فراز تپه‌ای قرار دارد که پیرامونش را چمنزارهای وسیعی می‌پوشاند و از طریق مسیری سنگفرش به خانه شیشه‌ای راه پیدا می‌کند. این خانه، یک سازه آجری زمخت و سخت است که تضاد آشکاری با ظرافت و شفافیت خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون دارد.

معماری خارج خانه شیشه‌ای جانسون

گالری هنر به منظور جلوگیری از کاهش توجهات به خانه شیشه‌ای، در زیرزمین مدفون شده است و بر خلاف روال معمول در طراحی انواع گالری‌ها، فاقد هرگونه پنجره‌ای است. یکی دیگر از کارهای قابل توجه فیلیپ جاسنون در ملک شخصی خود، ساخت یک گالری مجسمه‌سازی با بهره‌گیری از یک پوسته آجری نامتقارن و سقفی شیشه‌ای است که مجموعه‌ای از اتاق‌های به هم پیوسته را در قسمت پایین فضای باز اطراف، به وجود می‌آورد.

معماری خارج خانه شیشه‌ای جانسون 1

در سال ۱۹۹۷ میلادی، نشان تاریخ ملی به خانه شیشه‌ای اعطا گردید و هنوز هم این خانه به عنوان یکی از اعجاز معماری عصر مدرن به شمار می‌رود. زیبایی نهفته در ترکیب این خانه همراه با چشم انداز سیال آن سبب شده است که سالانه هزاران نفر از معماران و دوست‌داران معماری، به منظور بازدید از خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون راهی نیو کانن شوند و سرانجام با مشاهده چمنزار وسیع و درختان سر به فلک کشیده‌ای که خانه شیشه‌ای را همچون صدفی در میان خود نگه داشته‌اند، احساس نفسگیر بی پایانی را تجربه نمایند.

عناوین اصلی و سرفصل‌های پاورپوینت تحلیل خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون:

  • اطلاعات عمومی خانه شیشه‌ای فلیپ جانسون 
  • ایده طرح 
  • ماکت طرح 
  • نمای داخلی 
  • خانه بی پایان 
  • مدت زمان ساخت 
  • ورودی باغ 
  • فضاهای تعریف شده 
  • فلیپ جانسون و شیشه 
  • پلان خانه شیشه‌ای فلیپ جانسون 
  • نما 
  • برش 
  • پرسپکتیو 
  • سازه 
  • مسیر دسترسی 

پاورپوینت تحلیل خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون به همراه پلان، برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۴۴ اسلاید تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود فوری پاورپوینت پیش‌رو، یکی از بهترین منابعی جهت مطالعه خانه شیشه‌ای فیلیپ جانسون را در دست خواهید داشت که می‌تواند به عنوان یک پروژه دانشجویی فوق‌العاده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

سهیلا دوست پژوه هستم. دارای مدرک کارشناسی از گیلان. بندر انزلی

۲ یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+