بتن شفاف

پاورپوینت بتن شفاف

بتن شفاف (Translucent concrete) که از آن با نام بتن شیشه‌ای یل لایتراکان (مخفف light-transmitting concrete) نیز یاد می‌شود، توانسته است به سبب دارا بودن خواصی منحصر به فرد، توجهات بسیاری را به خود جلب کند. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به ارائه پاورپوینت بتن شفاف در قالب ۱۲۰ اسلاید می‌پردازیم.

مقدمه:

امروزه ما در جهان زندگی می‌کنیم که هزینه‌های انرژی و همچنین مشکلات زیست‌محیطی آن به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و پیشرفت‌های روزافزون با افزایش چشمگیری روبرو بوده است. در دنیای توسعه یافته امروز، محیط ساخته شده توسط انسان، انرژی فراوانی را صرف می‌کند؛ این انرژی برای اهداف گوناگونی نظیر ساخت مواد لازم برای ساختمان‌ها و همچنین ساخت وسایل رفاهی استفاده شده در داخل آنها نظیر سیستم‌های گرمایشی، خنک کننده و روشنایی به کار گرفته می‌شود. هدف از طراحی بتن شفاف نیز کاهش همین انرژی مصرف‌شده با بهره‌گیری از انرژی بالقوه موجود در نور خورشید است. با این حال یکی دیگر از ویژگی‌های بتن شفاف یا همان بتن شیشه‌ای، زیبایی خیره کننده و فوق‌العاده آن است که می تواند چهره بتن که عموما خاکستری، زبر، خشن، رنگ پریده و مات است را به خوبی تغییر دهد.

روش ساخت بتن شفاف:

روش ساخت بتن شفاف

فرمول لازم جهت دستیابی به مخلوط بتن شفاف یا همان بتن شیشه‌ای شامل ترکیبی از پلی کربنات و ماتریس اپوکسی و همچنین الیاف شیشه‌ای، فیبرهای نوری، سیلیس کلوئیدی، سیلیکا و دی اتیلن تری آمین (DETA) و در نهایت سیمان پرتلند مورد استفاده در سایر انواع بتن است.  این فرمول هوشمندانه که جهت دستیابی به ترکیب بتنی شفافی مورد استفاده قرار می‌گیرد،  از روش تهیه سایر انواع بتن‌های موجود متفاوت است و در عین برخورداری از استحکام دارای استحکام مکانیکی بیشتری نسبت به بتن استاندارد می‌باشد که سبب می‌شود علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های کم‌نظیری همچون چگالی پایین‌تر و ویژگی‌های مکانیکی بهتر، قابلیت استفاده در انواع روش‌های سازه‌‌ای و معماری را نیز داشته باشد. با این حال بتن شفاف نیز همانند بسیاری از انواع بتن، مقاومت و استحکام کمتری در مقایسه با بتن الیافی دارد.

تعریف بتن شفاف:

تعریف بتن شفاف

بتنی استاندارد فعلی، عموما شامل سیمان، آب و سنگدانه‌های ریز یا درشت در ترکیبات خود می‌باشد و دارای تراکمی بالا و رنگی خاکستری است که مانع عبور نور و مشاهده اشکال و رنگ‌های ورای آن می‌شود. درحالیکه بتن شفاف یا بتن شیشه‌ای، به سبب عبور دادن نور از داخل خود که کاهش مصرف انرژی به منظور تامین روشنایی را به دنیال دارد، موجب افزایش تعامل سازه با محیط پیرامون می‌شود. از این‌رو می‌توان هدف اصلی از تولید بتن شفاف را غلبه بر محدودیت‌های موجود در بتن استاندارد از طریق افزایش خواص مکانیکی و نیز عبور دادن نور دانست. 

خواص بتن شفاف:

خواص بتن شفاف

 بتن شفاف در ابتدا با استفاده از یک ماتریس پلیمری به منظور افزایش ظرفیت اتصال و همچنین مقاومت مکانیکی آن ساخته شد. لکن امروزه، عموما از دو پلیمر اپوکسی و ماتریکس پلی کربنات برای ساخت بتن شفاف استفاده می‌شود. با این حال ترکیبات اصلی مورد استفاده در تولید بتن شفاف عبارتند از فایبرگلاس، سیلیکا، کلوئید سیلیکا و الیاف فیبر نوری. با این حال می‌توان در صورت تمایل، عناصر سنگی را نیز به عنوان سنگدانه‌هایی نظیر شن، ماسه و امثالهم استفاده نمود.

بتن شیشه ای

عامل تنظیم کننده در تهیه بتن شفاف، دی اتیلن تری آمین (DETA) است که باید قبل از استفاده در یک غربال مولکولی، دهیدره شود. فیبر نوری مورد استفاده در فرمولاسیون بتن شفاف، در اصل رشته‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی ظریفی هستند که نور را از خود عبور می‌دهند. لذا از پیوستگی بین این منابع نوری، سیستمی خالص شکل میگیرد که قابل تغییر نیست. نوع الیاف استفاده شده در تهیه بتن شفاف نیز الیاف‌های تک حالته و ویرجین فاقد هر گونه پوشش هستند؛ زیرا هدف، عبور نور از میان بتن است که بدون استفاده از چنین موادی محقق نخواهد شد.

بتن شیشه ای لایتراکان بتن شیشه ای لایتراکان

مواد افزودنی دیگر نیز نظیر رنگدانه‌ها، عوامل اتصال‌دهنده مورد استفاده جهت حمایت از ماتریس، ارائه مقاومت و حفاظت در برابر فرسودگی، مواد روان کننده سطح و اجزای چسبنده، عوامل محافظ جهت ایجاد یکپارچگی، سختی، ایمنی و اشباع و همچنین نمک‌های فلزی، عوامل تیکسوتروپیک (ذرات مواد معدنی، میکروسفورهای شیشه‌ای، کربنات کلسیم، دی اکسید سیلیکون و غیره)، عوامل محافظت‌کننده در برابر آتش (عناصر حاوی کلر، بروم، فسفر و غیره) و مواد محافظت‌کننده در برابر اشعه UV (تثبیت کننده‌ها) هستند.

خواص بتن شفاف 3

سیلیکا سل که با نام سیلیس هیدروسول نیز شناخته می‌شود، یک محلول کلوئیدی با هیدراسیون مولکولی بالا و محلول در آب است که  می توان از آن به عنوان عامل اتصال‌دهنده نیز استفاده نمود. سیلیکا باید در مقادیری حدود ۰.۵ تا ۱۰ درصد وزن رزین به کار برده شود تا بعد از اعمال تغییرات، مقاومت و سختی بیشتری را برای بتن به ارمغان آورد. علاوه بر این، بر اساس مطالعات صورت گرفته، ویژگی‌هایی مکانیکی نظیر مقاومت فشاری یک بتن شفاف با ماتریکس اپوکسی تا ۲۲۰ مگاپاسکال است. این مقدار برای یک بتن شفاف با ماتریکس پلی کربنات، چیزی در حدود ۲۰۲ مگاپاسکال برآورد می‌شود. این امر سوای عملکرد اصلی بتن شفاف مبنی بر عبور دادن نور بدون هیچگونه تغییر و انکساری است.

خواص بتن شفاف 4

بتن شفاف در صورت پراکندگی مناسب سنگدانه‌ها، افزودنی‌ها و به ویژه ماتریس آن، می‌تواند ترکیب شفاف‌تری داشته باشد. از طرفی دیگر، موازی بودن جهت لایه‌ها با جهت قالب‌گیری، یکی دیگر از مواردی است که اهمیت بسیاری دارد؛ چراکه این بتن در همان جهت قالبگ‌یری شده، به صورت لایه لایه، خشک می‌شود که کریستالی شدن مناسب آن در قسمت‌های فوقانی را در پی دارد. با این حال هرقدر که به سمت قسمت‌های تحتانی بتن پیش رویم، از این حالت کریستالی کاسته می‌شود. بنابرین می‌توان گفت که فرآیند تولید بتن شفاف شامل ترکیب دو پروسه است که یکی از این پروسه‌ها در هنگام ترکیب سیمان با آب و دیگری در هنگام ترکیب ماتریس رخ می‌دهد.

نتیجه‌گیری:

نتیجه‌گیری بتن شفاف

متریال نوآورانه‌ای تحت نام بتن شفاف که حاصل افزودن فیبر نوری یا فیبر شیشه‌ای در مخلوط بتن است، می‌تواند به سبب وجود همین ترکیبات اضافی نور را از خود عبور دهد. از این‌رو نسبت شفافیت بتن، ارتباط مستقیمی با نسبت  همین فیبر نوری به سایر اجزای تشکیل‌دهنده بتن دارد. بنم شفاف در عین زیبایی چشم‌نواز، ا‌ستحکامی برابر با بتن استاندارد دارد و می‌تواند در تمامی بخش‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. گفتنی است که بتن شفاف، به سبب عبور دادن نور از خود که کاهش مصرف انرژی به منظور تامین روشنایی را به دنبال دارد، همسو با مفاهیم معماری سبز گام برمی‌دارد.

عناوین اصلی و سرفصل‌های پاورپوینت بتن شفاف:

  • مخترع بتن شفاف
  • ترکیبات بتن شفاف
  • نمونه پروژه‌های اجرا شده
  • کاربرد
  • بتن شفاف در طراحی داخلی
  • کاربرد بتن شفاف در هنر
  • بلوک‌های بتن شفاف
  • فیبر نوری
  • لامپ لایتراکیوب

پاورپوینت بتن شفاف (لایتراکان) یا بتن شیشه‌ای که از آن با نام ساگا گلس یا بتن انتقال‌دهنده نور نیز یاد می‌شود، برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۱۲۰ اسلاید تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود فوری پاورپوینت بتن شفاف پیش‌رو، یکی از بهترین منابعی جهت مطالعه بتن شفاف را در دست خواهید داشت که می‌تواند به عنوان یک پروژه دانشجویی فوق‌العاده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

دانلود رایگان دیسامگ

سهیلا دوست پژوه هستم. دارای مدرک کارشناسی از گیلان. بندر انزلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+