تحلیل سقف یوبوت

پاورپوینت تحلیل سقف یوبوت

سقف یوبوت (U-Boot) یکی از تکنولوژی‌های نوظهوری در صنعت ساختمان به شمار می‌رود که منجر به انقلاب عظیمی در این عرصه شده است. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به ارائه تحلیل سقف یوبوت در قالب ۱۰۰ اسلاید پاورپوینت می‌پردازیم. 

 

سقف یوبوت چیست؟

سقف یوبوت چیست

سقف یوبوت که شباهت بسیاری به سیستم سقف کوبیاکس نیز دارد متشکل است از حباب‌های پلاستیکی بازیافت شده‌ای که با قرارگیری درون قشر بتنی و ایجاد فضای خالی، سبب کاهش وزن در سقف‌ها می‌شوند. چنین امری به دلیل کاهش فاحش وزن سقف و به تبع آن کاهش نیاز به ستون‌، ساخت سقفی بدون ستون تا ۱۰۰ متر مربع را ممکن می‌سازد. علاوه بر این، سقف یوبوت به دلیل استفاده از حباب‌های پلاستیکی بازیافتی، می‌تواند نقش مهمی در حفاظت از محیط‌زیست و کاهش پسماند ایفا کند که یکی از اصول معماری پایدار به شمار می‌رود.

تاریخچه سقف یوبوت:

تاریخچه سقف یوبوت

ورود بتن به صنعت ساختمان با دگرگونی‌های عظیمی در این حوزه همراه بود؛ چراکه این متریال نوین، در عین صرفه اقتصادی خود، از استحکام بالایی نیز برخوردار بود. از این‌رو بتن به سرعت در سراسر جهان رواج پیدا کرد و منجر به پیدایش سبکی به نام بروتالیسم شد که توانست نظر بسیاری از معماران مطرح جهانی را به سوی خود جلب کند. با این حال وزن بالای بتن معضلی بود که همچنان پس از گذشت چندین دهه نیز باعث بروز مشکلاتی نظیر افزایش نیاز به ستون‌گذاری می‌شد.

بتن‌ریزی

وزن بالای بتن و فاصله کمتر ستون‌ها در آن، مهندسان اروپایی را بر آن داشت تا راه‌حلی جایگزین برای روش معمول استفاده از بتن در ساخت و ساز بیایند. بدین ترتیب تنها چند سال پس از شروع تحقیقات، سقف یوبوت توسط مهندسان ایتالیایی به جهانیان معرفی شد و توانست به شهرت بالایی دست پیدا کند؛ چراکه این سقف در عین کاهش وزن بار سازه، به صرفه‌تر نیز بود و چنین امری برای اروپای درگیر رکورد اقتصادی، همانند فرشته نجاتی به نظر می‌رسید.

نحوه اجرای سقف یوبوت:

نحوه اجرای سقف یوبوت

این سقف که از انواع دال‌های مجوف به شمار می‌رود، متشکل از دولایه بتن، حباب پلاستیکی و شبکه‎‌های میلگردی در دو ردیف بالا و پایین است. اجرای سقف یوبوت نیازمند قالب‌بندی با استفاده از قالب‌هایی چوبی یا فلزی و به دنبال آن ایجاد یک ردیف شبکه میلگردی با رعایت فاصله ۲۰ سانتی متری بین تمامی میلگردها در ارتفاع ۵-۷ سانتی متری سقف با استفاده از لقمه است. البته استفاده از بندهای رابط حباب‌ها به منظور جلوگیری از جابجایی ناخواسته آنها اهمیت بسیاری دارد.

سقف یوبوت

بعد از پوشاندن سقف با استفاده از این حباب‌ها، شبکه‌ای میلگردی مشابهی نیز بر روی حباب‌ها اجرا می‌شود که دقیقا مشابه مراحل طی شده در اجرای سیستم سقف کوبیاکس است. در نهایت نیز عملیات بتن ریزی سقف در دو مرحله صورت می‌گیرد؛ یعنی در ابتدا ترکیبی از بتن و روان کننده‌ها به صورت لایه‌ای با ضخامت ۱۰ سانتی متر روی سقف را می‌پوشاند و سپس لایه ۱۰ سانتی متری دیگری از بتن اصلی به روی آن ریخته می‌شود. یکی از نکات قابل توجه در این مرحله از اجرای سقف یوبوت، رعایت فاصله زمانی مناسب بین بتن‌ریزی به منظور افزایش چسبندگی است.

ویژگی‌های سقف یوبوت:

ویژگی‌های سقف یوبوت

سقف یوبوت در ابتدا به منظور تکمیل مزایای بتن با حذف کلیدی‌ترین عیب آن یعنی وزن بالا عرضه شد. لکن مزایای این روش فراتر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد؛ چراکه سقف یوبوت به سبب فراهم آوردن امکان اجرای دهانه و کنسول‌های بزرگ، سبب حذف ستون‌گذاری متعدد تا فواصل معینی می‌شود. بدین ترتیب این امر که از دیرباز یکی از مشکلات اصلی معماران در طراحی پلان دلخواه و نیز ایجاد فضاهایی بازی نظیر پارکینگ بوده است، از طریق سقف یوبوت حل شد.

معایب سقف یوبوت

اختلاف ارتفاع بین تیرها و دال که عموما با استفاده روسازی‌هایی نظیر انواع سقف کاذب و یا کناف پوشانده‌ می‌شوند نیز یکی از مشکلات سقف‌های بتنی عادی هستند. در حالیکه خروجی نهایی سقف یوبوت، ایجاد امکان بازشوهای نامنظم و نیز دال‌های تخت و یکپارچه‌ای است از استحکام بیشتری نیز برخوردارند. لکن همه چیز در مسائل فنی خلاصه نمی‌شوند؛ چراکه استفاده از سقف یوبوت به دلیل کاهش استفاده از میلگرد و بتن، صرفه اقتصادی بیشتری نیز دارد. با این حال وجود هرگونه حفره‌ای در حباب‌ها که منجر به نفوذ بتن در آن شود، سبب تضعیف شدید سقف می‌شود که یکی از معم‌ترین معایب سقف یوبوت به شمار می‌رود.

عناوین اصلی و سرفصل‌های پاورپوینت تحلیل سقف یوبوت:

  • مقدمه
  • سیستم سقفی یوبوت چیست
  • انواع قالب های یوبوت رایج در بازار
  • روش اجرا
  • مزایا و معایب
  • مقایسه سیستم دال مجفف یوبوت با سیستم های بتنی
  • مزایای اقتصادی
  • معایب سیستم یوبوت

تحلیل سقف یوبوت برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۱۰۰ اسلاید پاورپوینت تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود فوری این پاورپوینت، یکی از بهترین منابعی در جهت تحلیل سقف یوبوت را در در دست خواهید داشت که می‌تواند به عنوان یک پروژه دانشجویی فوق‌العاده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

یک شیفته معماری که در تلاش است تمام اندوخته خود را با دیگران به اشتراک بگذارد ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+