تحلیل موزه ملی زاید ابوظبی

پاورپوینت تحلیل موزه ملی زاید ابوظبی

موزه ملی شیخ زاید ابوظبی (Zayed National Museum) که بیشتر با نام موزه ملی زاید شناخته می‌شود، به سبب طراحی خاص خود، از شهرت بسیاری برخوردار است. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به ارائه پاورپوینت تحلیل موزه ملی زاید ابوظبی در قالب ۴۰ اسلاید می‌پردازیم.

موزه ملی شیخ زاید ابوظبی:

موزه ملی شیخ زاید ابوظبی

موزه ملی زاید که بخش مرکزی ناحیه فرهنگی سعدیات ابوظبی را تشکیل می‌دهد، به عنوان نخستین مؤسسه فرهنگی ملی امارات متحده عربی، در سال ۲۰۱۵ میلادی و بر اساس طرحی از نورمن فاستر به ساخته شد. این طرح شرکت فاستر و شرکا، پس از مطالعات میدانی بسیار ارائه شده است و بر چشم انداز فرهنگ مردم امارات متحده عربی تمرکز دارد. گالری­‌ها موزه ملی شیخ زاید ابوظبی، در قالب پنج حجم بال مانندی ساخته شده‌اند که با عملکرد خاص خود به عنوان برج‌های حرارتی خورشیدی، نقش مهمی در اجرای سیاست‌های محیط زیستی مسئولان این شهر دارد.

موزه ملی شیخ زاید

برج‌های حرارتی خورشیدی موزه ملی زاید ابوظبی، علاوه بر وظیفه اصلی خود، جریان‌های خنک هوا را طی فرایندی پیچیده به داخل موزه هدایت می‌کنند؛ هوای تازه به دست آمده، به سمت لوله‌­های خنک‌کننده کار گذاشته شده در داخل زمین حرکت کرده و در نهایت به لابی موزه منتقل می‌­شوند. از طرفی هوای گرم داخل موزه ملی شیخ زاید نیز طی فرایند همرفتی، به سمت بالا و برج‌های حرارتی حرکت می‌کند. در نهایت، دریچه‌های هوای قرار گرفته در بالای برج‌­های بال‌مانند موزه ملی شیخ زاید ابوظبی، از فشار منفی این بخش برای تخلیه هوای گرم به بیرون از ساختمان بهره می­‌برند.

تاریخچه موزه ملی زاید ابوظبی:

تاریخچه موزه ملی زاید ابوظبی

موزه ملی شیخ زاید نوزمن فاستر، در جزیره‌ای به نام سعدیات قرار دارد که یک منطقه توسعه یافته به وسعت بیش از ده کیلومتر مربع به شمار می‌رود و به عنوان یک شهرک کوچک در اطراف قسمت شمالی مرکز شهر ابوظبی ساخته شده است. طراحی موزه ملی شیخ زاید ابوظبی، که در نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی، توسط امارات متحده عربی و با مشارکت گسترده انگلستان رونمایی شد، به عنوان یک بنای یادبود و لوحه تاریخی برای شیخ زاید بن سلطان النهیان، رییس جمهور سابق و موسس امارات متحده عربی، این‌چنین نام گرفت و وظیفه صیانت و به نمایش گذاشتن تاریخ، فرهنگ و تحولات اجتماعی و اقتصادی امارات متحده عربی را عهده‌دار شد.

معمار موزه شیخ زاید ابوظبی:

موزه ملی زاید ابوظبی، توسط نورمن فاستر و همکاران وی در شرکت نورمن فاستر و شرکا طراحی شده است. این معمار توانای انگلیسی و برنده جایزه پریتزکر که دریافت نوبل معماری را نیز در کارنامه خود دارد، بیشتر به سبب آثار برجسته خود به سبک هایتک و نیز بهره‌گیری از اصول معماری پایدار در طرح‌های خود شناخته می‌شود. موزه ملی شیخ زاید نورمن فاستر نیز به عنوان یکی از مطرح‌ترین آثار این معمار توانمند، توانسته است جایگاهی همتراز موزه‌های صاحب‌نامی همچون موزه ماکسی زاها حدید، موزه هنر میلواکی، موزه هنری کیمبل، موزه هنر آتلانتا ریچارد میر، موزه یهود برلین، موزه مرسدس بنز اشتوتگارت و موزه گوگنهایم نیویورک به دست آورد.

معماری موزه ملی زاید ابوظبی:

معماری موزه ملی زاید ابوظبی

به لحاظ معماری، هدف اصلی از ساخت موزه ملی زاید، ایجاد یک سازه بسیار کارآمد و معاصر با استفاده از عناصر طراحی سنتی عربی و مهمان‌نوازی آن در عین خلق اثری بود که در جایگاه خود پایدار، مطبوع و فرهنگی باشد. به پاس یادبود شیخ زاید بن سلطان النهیان و عشق او به طبیعت، موزه ملی زاید ابوظبی در محوطه باغی بر پایه جدول زمانی زندگی وی طراحی شده است و فضاهای نمایشی موزه نیز در درون یک تپه دست‌ساز جای گرفته‌اند.

معماری موزه ملی زاید ابوظبی

گالری‌های موزه ملی شیخ زاید نورمن فاستر،  در زیر پنج برج خنک‌کننده خورشیدی آن قرار گرفته‌اند تا برج‌ها به دنبال گرم شدن تدریجی، همانند دودکشی طبیعی عمل کرده و جریان هوای گرم داخل آنها را به بیرون انتقال دهند. از طریفی دیگر، این برج‌ها به عنوان یک بادگیر مدرن، هوای خنک محیط اطراف را به سمت داخل و محفظه‌های خنک‌کننده‌ای هدایت می‌کنند که سبب صرفه‌جویی بسیاری در انرژی می‌شود.

معماری موزه زاید ابوظبی

برج‌های بال‌مانند موزه ملی شیخ زاید ابوظبی، در اصل سازه‌های فولادی سبک وزنی هستند که به صورت بال‌های پرنده طراحی شده‌اند و از آِرودینامیک فوق‌العاده‌ای برخوردارند. با این حال طراحی بال‌ها به گونه‌ای صورت گرفته است که سبب شباهت حداکثری آنها به بال‌ها پرندگان شکاری شود؛ چراکه پرندگان شکاری، من جمله معدود مواردی هستند که شیخ موسس به آنها عشق می‌ورزید. لکن این امر تنها در همین‌جا خلاصه نمی‌شود و حتی تم کلی گالری‌های موزه ملی زاید نیز، به پاسداشت و بزرگداشت شیخ زاید اختصاصی دارد.

معماری موزه زاید ابوظبی

به منظور ایجاد تعادل بین سازه‌های فولادی سبک وزن و فضای داخلی این طرح یادبود، گالری ها به  سرسرای مرکزی نمایشی نورانی حفر شده در زمین به جهت بهره‌برداری از خواص حرارتی آن، متصل شده‌اند و برای اجرای نمایش‌­های شعر و رقص خود در کنار فروشگاه‌ها، کافه‌ها، سالن‍‌های نمایش و سالن‌های غیر رسمی قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، ترکیب نور و سایه در موزه ملی زاید به گونه‌ای است که منجر به جذب نور شدید این منطقه، به منظور روشن نمودن و احیای فضاهای داخلی، می­‌شود.

معماری موزه زاید

اشیاء موجود در گالری‌های متعدد موزه ملی زاید ابوظبی، در داخل طاقچه‌ها و روی ستون‌های سنگی خاصی نمایش داده می­‌شوند که به اندازه یکسانی از سرح زمین فاصله گرفته‌اند. موزه ملی شیخ زاید ابوظبی دارای فضاهای کاربردی دیگر نیز هست که در راستای افزایش هرچه بیشتر جذابیت این موزه تدارک دیده شده‌اند؛ یک تالار بزرگ که به پارچه‌های سنتی امارات متحدۀ عربی مزین است، محیط هیجان‌انگیزی را برای نمایش‌­ها و فیلم ها فراهم می­‌کند. لابی شامل فضاهایی غیر رسمی برای خواندن شعر، موسیقی و رقص است و مخاطبان می‌­توانند برای تماشای آنها در یک دایره جمعش شوند. طراحی داخلی رستوران، بر پایه توانگری و مهمان‌نوازی چادرهای بادیه نشینان، صورت گرفته است و مبلمان خاص آن نیز وجود عنصر مهمان نوازی را برجسته‌تر می­‌سازد. یک فضای مجلل VIP نیز که به حیاط مرکزی راه دارد، چشم انداز منحصر به فردی را به میهمانان ارائه می­‌دهد و تنها مکانی در موزه ملی زاید ابوظبی به شمار می‌رود که امکان تماشای منظره برج‌های بادی را فراهم می‌کند.

کانسپت موزه ملی شیخ زاید ابوظبی:

کانسپت موزه ملی شیخ زاید ابوظبی

برج ها سازه‌های فلزی سبک وزنی هستند که با بهره‌گیری از اصول آیرودینامیک، به عنوان پرهای بال یک پرنده به ایفای نقش می‌پردازند. در داخل این ساختار، فضاهای گالری همانند غلاف‌هایی ساخته شده‌اند که در بالای سر بازدیدکنندگانی که از لابی طبقه همکف عبور می­کنند، معلقند. لابی بخشی از یک تپه برافراشته است که شامل گالری اختصاصی زندگینامه شیخ زاید، غرفه‌ای برای نمایشگاه­‌های ویژه و یک مرکز پرندگان شکاری با نمایش زنده می­‌باشد.

معماری پایدار:

معماری پایدار و ویژگی‌های موزه ملی شیخ زاید ابوظبی

گالری ها در پایه پنج برج خنک کننده خورشیدی قرار گرفته اند. برج‌ها به تدریج گرم شده وهمانند دودکش­‌هایی حرارتی جریان‌های خنک کننده هوا را به طور طبیعی به سمت داخل موزه هدایت می‌کنند هوای تازه که در میزان اندکی به دست آمده است، در لوله‌های خنک کننده کار گذاشته شده در داخل زمین تخلیه شده و سپس به لابی موزه منتقل می­‌شود. گرمای تولید شده در داخل ساختمان موزه ملی شیخ زاید ابوظبی نیز طی جریان همرفتی و به طور خودکار، به سمت بالا حرکت می‌کند و در نهایت به سبب فشار منفی دریچه‌های روی سقف، راه خود را به بیرون از ساختمان پیدا می‌کند. پوسته دولایه موزه ملی شیخ زاید ابوظبی که بخش عمده‌ای از نمای بیرونی آن را نیز تشکیل می‌دهد، علاوه بر تسهیل جریان یافتن هوا، فضای گردشگری را نیز افزایش داده و سبب صرفه‌جویی بسیاری در مصرف انرژی شده است.

چشم انداز:

چشم انداز

موزه ملی شیخ زاید نورمن فاستر، با الهام از آبادی‌­های میان کوه، توسط گیاه‌ و درخت‌کاری‌­های لایه‌ایی احاطه شده است. این گیاهان و درختان موجود در سایت موزه ملی زاید ابوظبی نیز آن را از طریق یک باغ و مسیر پیاده‌روی سایه‌داری به ساحل دریا متصل می‌کند.

دسترسی:

دسترسی به موزه شیخ زاید

ورود به موزه ملی زاید ابوظبی، یا از طریق مسیرهای عادی ارتباطی شهری و یا از محوطه باغی آ« امکان پذیر است.  با این حال اولین مسیر در دسترس، شامل یک پل و راهروی باریکی است که تا داخل موزه ادامه پیدا می‌کند. دسترسی به بخش VIP نیز، به منظور ایجاد حسی خوشایندی در بازدیدکنندگان، از طریق باغ مصنوعی این موزه صورت می‌گیرد.

جزیره سعدیات:

جزیره سعدیات

جزیره سعدیات در ۵۰۰ متری ساحل ابوظبی واقع شده است و بزرگترین بخش توسعه یافته چندمنظوره در خلیج فارس به شمار می‌رود. بخش فرهنگی جزیره سعدیات که در هفت ناحیه دسته‌بندی شده است، شامل موزه گوگنهایم ابوظبی، لوور ابوظبی و همچنین مرکز هنرهای نمایشی و موزه دریایی خواهد بود.

عناوین اصلی و سرفصل‌های پاورپوینت موزه ملی زاید ابوظبی:

  • معرفی موزه ملی شیخ زاید ابوظبی
  • تاریخچه موزه ملی زاید ابوظبی
  • معمار موزه شیخ زاید ابوظبی
  • معماری موزه ملی شیخ زاید ابوظبی
  • کانسپت موزه ملی زاید نورمن فاستر
  • معماری پایدار
  • چشم‌انداز
  • دسترسی
  • جزیره سعدیات
  • اسکیس و کانسپت موزه ملی زاید ابوظبی

پاورپوینت تحلیل موزه زاید ابوظبی، برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۴۰ اسلاید تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود پاورپوینت تحلیل موزه ملی شیخ زاید ابوظبی، یکی از بهترین منابعی جهت تحلیل موزه ملی زاید ابوظبی را در دست خواهید داشت که می‌تواند به عنوان یک پروژه دانشجویی فوق‌العاده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

یک شیفته معماری که در تلاش است تمام اندوخته خود را با دیگران به اشتراک بگذارد ...

۲ یک نظر

    1. سام کیان نویسنده ارسال پاسخ

      درود بر شما. وقت بخیر. متاسفانه به دلیل جدیدالتاسیس بودن این موزه، هنوز تحلیلی به دست ما نرسیده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+