پاورپوینت تحلیل سبک معماری فولدینگ (Folding)

پاورپوینت تحلیل سبک فولدینگ (Folding)

فولدینگ (Folding)، یکی از رایج‌ترین سبک‌هایی محسوب می‌شود که به سبب وجود تقاضای گسترده از محبوبیت بالایی در بین معماران و هنردوستان برخوردار است. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به تحلیل و بررسی سبک فولدینگ در قالب ۱۴۰ اسلاید پاورپوینت به همراه ۵۳ صفحه PDF و  ۷ صفحه ورد می‌پردازیم.

فلسفه فولدینگ:

پاورپوینت تحلیل سبک معماری فولدینگ (Folding) - ژیل دلوز (Gilles Deleuze)

فلسفه فولدینگ نیز به تبع تاثیرپذیری سبک دیکانستراکشن از اندیشه‌های پساساختارگرایانه ژاک دریدا، متاثر از اندیشه‌های فیلسوف نامدار فرانسوی، ژیل دلوز (Gilles Deleuze) است؛ چراکه دلوز نیز به مانند دریدا، با به چالش کشیدن اندیشه‌های ساختارگرایانه موجود، به ارئه نظریه خود پرداخت. نظریه‌ای که امروزه آن را با نام فولدینگ می‌شناسم و توانسته است بسیاری از حوزه‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

فلسفه فولدینگ

فلسفه فولدینگ نیز به مانند سبک دیکانستراکشن، به جهت عکس آن چیزی میل دارد که در هندسه دکارت و فسلفه افلاطونی شاهدش هستیم؛ چراکه این سبک، به چیزی ورای نظم موجود در این دو فلسفه باور دارد و اهمیت زیادی برای افقی‌گرایی قائل است که سبب تضادش با آنها می‌شود. علاوه بر این، در معماری کلاسیک، شاهد رعایت تقارن و حتی تناسبات طلایی نیز هستیم. درحالیکه سبک فولدینگ تمامی این قاعده‌ها را برهم‌ می‌زند و راه خود را در پیش می‌گیرد.

سبک فولدینگ:

سبک فولدینگ

طبیعت پیرامون ما، دارای زیبایی‌هایی در نهان‌ترین بخش‌های خود است که به دلیل عدم برخورداری از نظامی قاعده‌مند، توجهات زیادی را به سوی خود جلب نمی‌کنند. یکی از انواع رایج این موارد، لایه‌ها و چین شکن‌هایی است که علیرغم فراوانی، از اهمیت چندانی در بین افراد برخوردار نیستند. حال آنکه در صورت قرارگیری منظم همین ساختارها در کنار یکدیگر، می‌توان به نظامی دست یافت که بر هر سیستم قاعده‌مندی رجحان دارد؛ چراکه دیگر فاکتورهایی چون عمودگرایی، طبقه‌بندی و سلسه مراتب، می‌توانند به کناری روند و جای خود را به افقی‌گرایی مذکور در فولدینگ بدهند.

معماران سبک فولدینگ:

معماران سبک فولدینگ

سبک فولدینگ نیز توانست به مانند دیکانستراکشن و از همان بدو ورود به حوزه معماری، طرفداران پر و پا قرصی برای خود بیاید که خواهان به کارگیری آن در طرح‌های خود بودند. معماران برجسته‌ای نظیر زاها حدید، فرانک گهری (فرانک گری)، پیتر آیزمن، بهرام شیردل، جفری کیپینز و گرگ لین، من جمله معمارانی هستند که به واسطه استفاده از سبک فولدینگ در طرح‌های خود، شهرتی جهانی دارند.

نمونه موردی سبک فولدینگ:

نمونه موردی سبک فولدینگ

معماران فوق‌الذکر تنها برخی از افرادی هستند که توانسته‌اند با استفاده از سبک فولدینگ، به خلق آثار بی‌مانندی دست بزنند. لکن گفتنی است که به سبب دشواری‌های ناشی از تعدد حجم‌ها در در این سبک، بسیاری از آنها حتی به مرحله اجرا نیز نرسیده‌اند. با این حال به دلیل کثرت نمونه‌های جهانی طراحی شده به سبک معماری فولدینگ، تنها به ذکر چند نمونه مشهور آن بسنده می‌کنیم.

مرکز بین‌الملل فرهنگی و هنری چانگشا:

مرکز بین‌الملل فرهنگی و هنری چانگشا به سبک فولدینگ

گروه معماری زاها حدید، به تازگی توانسته است طراحی مرکز بین‌المللی فرهنگ و هنر چانگشا چین (Changsha Meixi Lake International Culture & Arts Center) را به پایان ببرد. این مرکز که با استفاده از سبک معماری فولدینگ و به طرز کاملا بلند پروازانه‌ای طراحی شده است، گنجایش ۱۸۰۰ نفر را دارد. گروه طراحی زاها حدید، در طرحی این بنا نیز به مانند مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف عمل کرده و بازی با احجام را به حداکثر رسانده است.

موزه گوگنهایم بیلبائو فرانک گهری:

موزه گوگنهایم بیلبائو فرانک گهری به سبک فولدینگ

فرانک گهری نیز همانند زاها حدید در طراحی به سبک فولدینگ مهارت خاصی داشت و ساختمان موزه گوگنهایم بیلبائو نمودی از این تبحر است. وی در طراحی این بنا دقت زیادی به خرج داد و در نهایت اثری را خلق کرد که امروزه به دلیل وجود تضاد و ساختارشکنی بسیار در بخش‌های مختلف خود، به عنوان یکی از شاخص‌ترین بناهای طراحی شده برای یک موزه به شمار رود. 

مرکز هنری دانشگاه اموری جورجیا:

مرکز هنرهای اموری جورجیا ب سبک فولدینگ

پیتر ایزمن به عنوان بنیان‌گذار سبک دیکانستراکشن در معماری، توجه زیادی نیز به سبک فولدینگ داشته است که مرکز هنر دانشگاه اموری جورجیا (Emory University Center for the Arts) بهترین نمونه آن به شمار می‌رود. آیزمن طراحی این مرکز را مطابق با توپوگرافی محیط پیرامون آن و به گونه‌ای انجام داده است که رفتار لایه‌های مختلف آن، منجر به ایجاد هارمونی خاصی شود.

طرح برنده مسابقه پدیده کیش:

طرح فولدینگ بهرام شیردل در پدیده کیش

بهرام شیردل که یکی از پیشگامان سبک فولدینگ در ایران به شمار می‌رود، توانست با طرح خاص خود در مسابقه پروژه پدیده کیش برنده شود. این مسابقه که توسط شرکت توسعه گردشگری پدیده شاندیز و با هدف انتخاب بهترین طرح برای یک پروژه تفریحی در جزیره کیش برگزار شده بود، به سبب متراژ بالای مورد نیاز، در نوع خود یکی از سخت‌ترین‌ها به شمار می‌رفت. با این حال بهرام شیردل توانست با ارائه طرحی که حاصل ساعت‌ها تلاش وی و تیمش بود، در این مسابقه پیروز شود.

عناوین اصلی و سرفصل‌های پاورپوینت تحلیل سبک معماری فولدینگ:

  • فلسفه فولدینگ 
  • معماری فولدینگ 
  • مبانی فکری
  • تاثیر در معماری
  • معماری فولدینگ در مقیاس شهری
  • زاها حدید 
  • پیتر آیزمن 
  • فرانگ گهری
  • مرکز گرد همایی کلمبوس
  • مرکز هنرهای معاصر کالیاری ایتالیا ( Cagliari, Italy)
  • نتیجه‌گیری

تحلیل و بررسی سبک معماری فولدینگ (Folding)، برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۱۴۰ اسلاید پاورپوینت و به همراه ۵۳ صفحه PDF و  ۷ صفحه ورد تهیه و تدوین شده است. شما با خرید و دانلود فوری این پاورپوینت، یکی از بهترین نمونه‌هایی از تحلیل سبک فولدینگ را در اختیار خواهید داشت که می‌تواند نقش مفیدی در افزایش دانش شما ایفا کند.

یک شیفته معماری که در تلاش است تمام اندوخته خود را با دیگران به اشتراک بگذارد ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+