تپه سیلک کاشان

پاورپوینت تحلیل تپه سیلک کاشان

تپه سیلک کاشان به عنوان نخستین تمدن شهرنشینی، از اهمیتی جهانی برخوردار است و کشف آثاری صنعتی از این محوطه نیز بر شدت آن می‌افزاید. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به ارائه پاورپوینت تحلیل تپه سیلک کاشان در قالب ۱۰۰ اسلاید می‌پردازیم. 

تپه سیلک کاشان:

تپه سیلک کاشان

تپه سیلک کاشان در منطقه فین قرار دارد و به عنوان یکی از نخستین سکونت‌گاه‌های دائمی بشری به شمار می‌رود. این تپه که آن را به عنوان اولین شهر جهان می‌شناسند، در پی کوچ ساکنان بومی فلان ایران و استقرار آنها در این منطقه حاصلخیز و خوش و آب و هوا شکل گرفته است. من جمله آثار ارزشمند کشف شده در این تپه می‌توان به ظروف سفالی و نقره‌ای اشاره کرد که هنر دست مردمان آن بوده‌اند. با این حال گفته می‌شود که تپه‌های فعلی در اصل زیگورات‌هایی به ارتفاع ۱۵.۹۴ متر بوده‌اند که گذر ایام آنها را به این حال و روز در آورده است.

گورهای تپه سیلک کاشان

پیش از کشف این شهر باستانی در سال ۱۳۱۰ خورشیدی توسط باستان‌شناسان فرانسوی، مردم بومی کاشان این منطقه را ا عنوان شهر نفرین شده می‌شناختند و ضمن دوری گزینی، اهمیتی نیز برای آن قائل نبودند. با این حال پس از مشاهده کشف آثار مدفون در زیر خاک توسط فرانسوی‌ها و اقدام به انتقال آنها به موزه‌های فرانسه، از این امر ممانعت کرده و آن را با کارشناسان مربوطه در میان می‌گذارند. همین امر سبب شد که تنها کمی بعد، تیمی متشکل از باستان شناسان ایرانی و اروپایی به سرپرستی “رومن گریشمن” فرانسوی، برای حفاری در این منطقه اعزام شوند.

تمدن سیلک:

آثار به دست آمده از تپه سیلک کاشان

متاسفانه بسیاری از آثار ارزشمند به دست آمده از این تپه‌های چند هزار ساله، در همان ابتدای شروع حفاری توسط تیم مستقل فرانسوی، به موزه‌های فرانسه انتقال یافته‌اند. با این حال همچنان آثار ارزشمندی نیز در داخل ایران به جای مانده‌‌اند که هم اکنون در موزه‌ ایران و موزه باغ فین کاشان در معرض دید عموم قرار دارند. شایان ذکر است که تمدن سیلک، سوای قدمت بسیار خود به سبب پیشرفت‌های صنعتی خود نیز شناخته می‌شود و کشف دوک‌های ریسندگی و کوره‌های ذوب فلزات، گواهی بر این مدعاست. 

کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه‌های سیلک کاشان، منجر به کشف گورها و دخمه‌هایی شد که مردمانی از تمامی طبقات جامعه را در خود مدفون داشتند و بخشی از تمدن این شهر را به تصویر می‌کشیدند. علاوه بر این، آثار به دست آمده از تپه‌های سیلک شامل زیورآلاتی نیز می‌شود که عموما از جنس استخوان هستند و کنده‌کاری‌های بسیاری را بر روی خود دارند. لکن گفتنی است که این استخوان‌ها در اصل بقایای حیواناتی هستند که توسط این مردمان اهلی شده بودند. ضمن اینکه بررسی‌های دقیق‌تر بر روی خانه‌های بیرون کشیده شده از دل خاک، وجود نقاشی‌هایی از جنس اکسید آهن را بر در و دیوارشان نشان می‌داد که جلوه‌ای از هنرمندی آن مردمان است. 

عناوین اصلی و سرفصل‌های پاورپوینت تحلیل تپه سیلک کاشان:

  • آشنایی با تپه سیلک 
  • نمای بازسازی از سیلک 
  • آثار کشف شده 
  • بررسی آثار مکشوفه 
  • تمدن سیلک 
  • محوطه
  • منابع

تحلیل تپه سیلک کاشان، برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۱۰۰ اسلاید پاورپوینت تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود فوری پاورپوینت پیش‌رو، یکی از کامل‌ترین منابع در جهات مطالعه و بررسی این مجموعه تاریخی ارزشمند را در اختیار خواهید داشت. 

یک شیفته معماری که در تلاش است تمام اندوخته خود را با دیگران به اشتراک بگذارد ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+