رابرت ونچوری یکی دیگر از پژوهشگرا و معماران برجسته معاصر به شمار میرود که میراث بزرگی را از خود به یادگار گذاشته است. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به ارائه پاورپوینت بیوگرافی و تحلیل آثار رابرت ونچوری در قالب ۳۰ اسلاید میپردازیم.
سنین جوانی و تحصیل:
رابرت ونچوری در فیلادلفیا دیده به جهان گشود. پدر و مادر وی سر رابرت ونچوری و وانا نام داشتند. وی در همین شهر و به عنوان یک کویکر (عضو فرقه کویکر) رشد کرد و دوران تحصیل خود را سپری نمود. ونچوری دوران تحصبل خود را در آکادمی اپیسوپال مریون پنسیلوانیا به پایان رساند و توانست در سال ۱۹۴۷ میلادی مدرک فارغ التحصیلی خود را از دانشکده سام کام لائود دانشگاه پرینستون دریافت نماید. پس از آن او به عضویت افخاری نهاد فی بتا کاپا در آمد و توانست جایزه د آماتو را در زمینه معماری دریافت کند.
رابرت ونچوری در سال ۱۹۵۰ میلادی موفق گردید مدرک کارشناسی ارشد هنرهای زیبای خود را از دانشکده پرینستون دریافت نماید. پس از آن، برنامه تحصیلی خود را در پرینستون و تحت سرپرستی پروفسور ژان لباتوت، یعنی همان کسی که ایده استودیوهای طراحی برانگیزنده را در چارچوب تعلیمی هنرهای مدرن ارائه نموده بود، پشت سر گذاشت و همین امر مانند جرقهای بود که سبب شد تا ونچوری بتواند تئوری معماری و طراحیای را که برآمده از تاریخ معماری و تجارت و مبتنی بر معماری تحلیلی بود ارائه نماید. در سال ۱۹۵۱ او برای مدت محدودی به فعالیت تحت نظر ایرو سارینن در بلومفیلد هیلز میشیگان مشغول به کار شد و بعد از آن به کار برای لوئی کان در فیلادلفیا پرداخت.
رابرت ونچوری توانست در سال ۱۹۵۴ میلادی جایزه رم را از آکادمی آمریکایی رم، یعنی همان جایی که در آن به تحصیل پرداخته بود، دریافت کند و پس از آن برای دو سال عازم اروپا شد. ونچوری از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۷، به تدریس در دانشگاه پنسیلوانیا پرداخت. وی در آنجا ابتدا به عنوان دستیار، سپس به عنوان آموزگار و در نهایت به عنوان دانشیار مشغول به کار شد. در سال ۱۹۶۰، او توانست یکی از اعضای هیئت علمی، معمار و برنامهریزان مطرح آن دوره یعنی دنیس اسکات براون را ملاقات کند. پس از آن ونچوری به تدریس در دانشکده معماری ییل پرداخت و در سال ۲۰۰۳ میلادی به همراه اسکات براون به عنوان مدرس مهمان دانشگاه هاروارد انتخاب شد.
کتب و مقالات:
با مشاهده انتقادهای بحث برانگیز رابرت ونچوری از کاربردگرایی و معماری پوچ نمادین شرکتهای بزرگ عرصه مدرنیسم در طول دهه ۱۹۵۰، میتوان او را یک انقلابی به تمام معنا دانست. وی در سال ۱۹۶۶ مقاله تاثیرگذار خود را در رابطه با پیچیدگی و تناقض موجود در عرصه معماری به رشته تحریر در آورد. تاثیر این مقاله به حدی بود که وینسنت اسکالی آن را پس از مقاله معماری ورس انه لوکوربوزیه، مهمترین و تاثیرگذارترین نوشتار در زمینه معماری میداند. ونچوری این کار را با اقتباس از سخنرانیهای دورهای خود در دانشگاه پنسیلوانیا به رشته تحریر در آورد و توانست برای تکمیل آن کمک مالی لازم را در سال ۱۹۶۵ از بنیاد گراهام دریافت کند.
این کتاب، به واسطه ارائه نمونههای بی شمار، رویکرد مطلوبی را برای درک ساختارهای پیچیده معماری، منافع و مزایای آن ارائه نمود. با اشاره به منابع بومی و همچنین مدرن، ونچوری درسهای جدیدی را به واسطه تحلیل ساختمانهای معماری نام آشنا (میکل آنژ و آلوار آلتو) و فراموش شده (فرانک فورنس، ادوین لوتینز) به رشته تحریر در آورد. او به جای اینکه اشکال و نمودارهای محبوب را مورد تحلیل قرار دهد، کل معماری را چه از لحاظ نمونههای ساخته شده و چه تئوریک مورد ارزیابی قرار داد و کاربرد احتمالی چنین تکنیکهایی را نمایان ساخت. این کتاب تاکنون به ۱۸ زبان منتشر شده است.
رابرت ونچوری در سال ۱۹۶۰، به تدریس کارگاهی دروسی در مدرسه معماری ییل پرداخت. از معروفترین کارگاههای وی میتوان به استودیویی اشاره کرد که در سال ۱۹۶۸ ، ونچوری و اسکات براون همراه با استیون ایزنور به رهبری گروهی از دانشجویان پرداختند تا آنها بتوانند به بررسی و تجزیه و تحلیل لاس وگاس استریپس بپردازند و شاید بتوان گفت که این پروژه یکی از جدیترین تحقیقات قابل تصور انجام شده در این زمینه بود. در سال ۱۹۷۲، ونچوری، اسکات براون و ایزنور، کتاب بزرگی را با اقتباس از پارکینگهای لاس وگاس و در رابطه با بخشهای پارکینگ A & P منتشر نمودند. این کار بعدها توسط تحقیقات دانشجویی مورد تجدید نظر قرار گرفت و به صورت یک تئوری جدید در آمد و در سال ۱۹۷۷ به عنوان اقتباسی از لاس وگاس، سمبل فراموش شده معماری منتشر گردید.
این دومین انتشار، به نحو شدیدتری به انتقاد از مدرنیزاسیون ارتدوکس و معماری نخبه میپرداخت. این کتاب، اصطلاحات ” داک ” و “ورقههای دکوری” را ارائه نمود و دو روش غالب را برای تجسم نمادین در ساختمان ها تشریح کرد. کار ونچوری، اسکات براون و جان راوچ، راهبرد دوم را برتر میدانست و به طور رسمی ” ورقههای دکوری ” را با جلوههای غنی، پیچیده و اغلب تکان دهنده ظریف تلفیق مینمود. ونچوری و همسرش در پایان قرن بیستم چندین کتاب دیگر را به رشته تحریر در آوردند، اما این دو کتاب تا کنون تاثیر گذارترین کارهای وی بودهاند.
معماری:
اگرچه امروزه معماری رابرت ونچوری به اندازه کتابهایش شناخته شده نیست. لکن به معماری آمریکایی کمک نمود تا از یک مدرنیسم پیش پا افتاده کاملا معمولی در دهه ۱۹۶۰ میلادی به یک روش طراحی اکتشافی تبدیل شود که آشکارا درسهای تاریخ معماری را به مرحله عمل رسانده و در متن زندگی روزمره شهرستانهای آمریکا گنجانده است. ساختمانهای ونچوری معمولا سیستمها، عناصر و اهداف معماری را کنار هم میچیند تا تناقضاتی را که اغلب در یک پروژه یا سایت وجود دارد مشخص نمایند. این رویکرد “فراگیر” با تلاشهای معمولی مدرنیسم برای حل و ادغام تمام عوامل در یک کار کامل و سفت و سخت و شاید دارای کارآمدی کمتر و ساده تر در تقابل است.
طیف متنوعی از ساختمانهای حرفه ای ونچوری، جایگزین شگفت انگیزی برای معماری رایج بودند و با اشکال “نا خالص و ظاهرا نامتقارن (مانند خانه وانا ونچوری) و سوپر گرافیکها و هندسه سبک پاپ توانستند خوش بدرخشند. ونچوری در سال ۱۹۶۰ توانست شرکت خود را با همکاری ویلیام شرت تاسیس کند و کمی بعد، در سال ۱۹۶۴، جان راچ به جای ویلیام شرت، با وی مشارکت نمود و نام شرکت به شرکت ونچوری و راچ تغییر یافت. ونچوری در تاریخ ۲۳ ژوئیه ۱۹۶۷، با دنیس اسکات براون در سانتا مونیکای کالیفرنیا پیوند زناشویی بست و در سال ۱۹۶۹ اسکات براون به عنوان مسئول برنامه ریزی به شرکت او پیوست.
در سال ۱۹۸۰، نام شرکت به شرکت ونچوری، راچ و اسکات براون تغییر یافت و پس از استعفای راچ در سال ۱۹۸۹، به عنوان شرکت ونچوری، اسکات براون و همکاران نامیده شد. این شرکت که در مانایانک فیلادلفیا قرار داشت توانست، جایزه بهترین شرکت معماری نهاد معماران آمریکا را در سال ۱۹۸۵. از آن خود کند. کارهای اخیر این شرکت شامل ماموریتهای بسیاری از موسسات دانشگاهی، نظیر برنامه ریزی محیط دانشگاه و ساختمان آن و ساخت ساختمانهای شهری ای در لندن، تولوز، و ژاپن بود.
روند نفوذ معماری ونچوری که در حال حاضر تا حد زیادی در سرتاسر جهان قابل مشاهده است،در اواخر سال ۱۹۶۰s با انتشار سقف شیروانی شکسته خانه وانا ونچوری و پنجره قوسی شکل بخش بخش و خطوط رشته مانند منقطع خانه گیلد آغاز گردید. تغییرات جالبی که در انواع خانههای بومی از جمله خانههای ترابک و ویسلوکی دیده میشود، روش جدیدی را برای پذیرفتن و در عین حال، تغییر فرمهای آشنا ارائه میکرد. الگوی نمای موزه هنر اوبرلین و ساختمانهای آزمایشگاهی نشان دهنده استفاده از سطوح عمودی تزئینی و انتزاعی، ترسیم معماری بومی و تاریخی و در عین حال مدرن است. کار ونچوری، مسلما تأثیر عمده ای را در زندگی حرفه ای بسیاری از معماران از جمله رابرت سترن، رم کولهاس، فیلیپ جانسون، مایکل گریوز، گراهام گاند و جیمز استرلینگ به وجود آورد. ونچوری عضو آکادمی آمریکایی رم، موسسه معماران آمریکایی، آکادمی هنر و ادبیات آمریکایی و همکار افتخاری موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی بود.
درگذشت:
ونچوری در ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۱۸ در فیلادلفیا به دلیل بیماری آلزایمر دیده از جهان فرو بست. در آن زمان وی ۹۳ سال سن داشت. مایکل کیملمن، منتقد بخش معماری نیویورک تایمز، در رابطه با مرگ ونچوری، اظهار تاسف نموده و چنین گفت: “رابرت ونچوری، یک فرد بزرگ و تاثیرگذار در عرصه معماری بود. او توانست چشمان میلیونها نفر را به سوی روشهای نوین معماری باز کند و روشهای تفکر جدیدی را در محیط معماری به وجود آورد. کارهای متنوع او به همراه دنیز اسکات براون عقلانیت را به مرحله تازه ای رسانیدند و باعث پدیدار شدن سبکی شدند که همچنان ادامه دارد و ادامه خواهید یافت.”
عناوین اصلی و سرفصلهای پاورپوینت بیوگرافی و تحلیل آثار رابرت ونچوری:
- رابرت ونچوری
- زندگینامه
- شعار
- سبک معماری
- پست مدرن
- مباحث و نقطه نظرهای مطرح در معماری پست مدرن
- علائم و سمبل ها در معماری
- متافور یا استعاره
- تاریخ گرایی
- تجدید گرایی
- بومی گرایی نو
- خانه مادر ونچوری
- خانهی سالمندان گیلد
- طرح موزه ملی لندن
پاورپوینت بیوگرافی و تحلیل آثار رابرت ونچوری برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۳۰اسلاید تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود پاورپوینت بیوگرافی و تحلیل آثار رابرت ونچوری، یکی از بهترین منابعی جهت مطالعه زندگی نامه رابرت ونچوری و بررسی آثار وی را در دست خواهید داشت که میتواند به عنوان یک پروژه دانشجویی کمنظیر نیز کاربرد داشته باشد.
منبع:
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Venturi
دیدگاهتان را بنویسید