پاورپوینت آسانسور

پاورپوینت آسانسور

آسانسورها در دنیای امروزی، به عنوانی پلی به آسمان شناخته می‌شوند و پیشرفت کنونی عرصه معماری و صنعت ساختمان، بدون وجود آنها میسر نیود. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به ارائه تحلیل آسانسور و انواع آن در قالب ۴۰۰ اسلاید پاورپوینت می‌پردازیم.

آسانسور چیست:

آسانسور

آسانسور به عنوان یکی از مسیرهای ارتباطی، وظیفه انتقال افراد یا کالاها بین طبقات یک ساختمان، کشنی و یا سایر سازه‌ها را بر عهده دارد. بیشتر آسانسورهای امروزی، از انرژی الکتریکی برای تامین نیروی مورد نیاز خود بهره می‌برند؛ خواه به منظور کشش کابل در سیستمی وزنه‌ای و خواه به منظور پمپاژ مایع هیدرولیک و بالا بردن پستون یک سیستم هیدرولیک جک مانند. با این حال در صنابع و کشاورزی، آسانسور به هر آن سیستم انتقال دهنده‌ای اطلاق می‌شود که وظیفه بلند کردن محصولات و قرار دادن آنها در انبار یا سیلوها را بر عهده دارد.

تاریخچه آسانسور:

تاریخچه آسانسور

قدیمی‌ترین ارجاع تاریخی به یک آسانسور، به دست‌نوشته‌ای از معمار رومی، ویترویوس، مبنی بر ساخت نخستین آسانسور یا بالابر توسط ارشمیدس در حدود سال ۲۳۶ پیش از میلاد باز می‌گردد. با این حال هیچ توصیف کامل و یا تصویری از آسانسور مورد اشاره ویتریوس در دست نیست. لکن در منابع جدیدتر، از آسانسورها با عنوان کابین‌های معلقی یاد کرده‌اند که از قدرت بازو یا حیوانات اهلی نیرو می‌گرفتند.

تاریخچه آسانسور

نویسنده برجسته آندلسی، المرادی، در کتاب رازها که تاریخ نگارش آن به حدود سال ۱۰۰۰ میلادی بازمی‌گردد، از آسانسورهایی سخن گفته است که به منظور بالابر دژکوب‌های عظیم به کار گرفته می‌شدند. در قرن ۱۷ میلادی نیز نمونه‌هایی ابتدایی از آسانسورهای امروزی، در کاخ‌های سلطنتی دول انگلستان و فرانسه وجود داشته‌اند که در منابع متعددی از آنها با عنوان صندلی پرنده نام برده شده است.

تاریخچه آسانسور

نخستین نمونه پیشرفته آسانسور، در سال ۱۸۵۲ میلادی توسط صنعتگر مشهور امریکایی و بنیانگذار کمپانی آسانسور اوتیس، اولیشا اوتیس، در قصر بلورین لندن ساخته شد و به سبب برخی نوآوری‌ها، ایمنی بیشتری نسبت به سایر انواع ابتدایی آسانسورها داشت؛ به طوری که حتی پارگی کابل‌ها نیز سبب سقوط آن نمی‌شد. از این‌رو حتی امروزه نیز به طور گسترده‌ای از این ایده اولیشا اوتیس در ساخت انواع آسانسورها یا بالابرها استفاده می‌شود.

درب‌های آسانسور

نخستین جای‌نمایی آسانسور در طراحی یک ساختمان، در سال ۱۸۶۱ میلادی، توسط صنعتگر و مخترع خلاق امریکایی، پیتر کوپر، صورت گرفت؛ چراکه وی به رویای استفاده گسترده از انواع آسانسورها پیشرفته در سال‌های آتی را داشت. رویایی که تحققش چندان نیز به طول نینجامید و با طراحی یک آسانسور اختصاصی برای این ساختمان توسط اولیشا اوتیس در سال ۱۹۶۵ میلادی به وقوع پیوست.

طراحی آسانسور:

طراحی آسانسور

آسانسور یا بالابر در لغت به معنای سیستمی است که با استفاده از نیروی مکانیکی به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند و در انواع امروزی آن، متشکل از یک کابین و فضایی برای حرکت آن است که شفت نامیده می‌شود. در گذشته، آسانسورها از بخار و یا هیدرولیک آب نیرو می‌گرفتند. این در حالی است که انواع آسانسورهای امروزی، با استفاده از وزنه‌ای به منظور تعدیل وزن کابینر  (وزنه تعادل) و نیز نیروی منتقل شده به قرقره‌ای از کابل‌های فولادی حرکت می‌کنند.

طراحی آسانسور

آسانسورهای هیدرولیک، همانطور که از نامشان نیز پیداست، از قواعد هیدرولیک و به تبع آن ایجاد فشار در پیستون به منظور حرکت دادن کابین استفاده می‌کنند. لکن این بین انواعی به نام آسانسورهای هیدرولیک قرقره‌ای نیز وجود دارند که از نیروی کششی کابل و نیز هیدرولیک در آن واحد بهره می‌برند. با این حال افزایش سرعت پیشرفت تکنولوژی در چند دهه اخیر، سبب اضافه شدن امکانات دیگری نظیر موتورهای مغناطیسی و یا ریزپردازنده‌‌ها به آسانسورها نیز شده است.

طراحی آسانسور

تکنولوژی به کار گرفته شده در آسانسورهای امروزی، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ چراکه به عنوان مثال، آسانسورهای هیدرولیک ارزان‌تر هستند. لکن استفاده از آنها در شفت‌های بسیار مرتفع ممکن نیست. بنابرین بهترین نوع آسانسور برای سازه‌های بلندتر از ۷ طبقه، انواع کششی آن است که طبیعتا هرینه بیشتری نیز دارد. با این حال اختلاف سرعت قابل توجه بین آنها و انواع هیدرولیک، این هزینه را توجیه می‌کند.

درب‌های آسانسور:

درب‌های آسانسور

درب‌های آسانسور مراجعین را در برابر سقوط به داخل شفت محافظت می‌کنند و رایج‌ترین انواع آنها متشکل از درب‌هایی هستند که از طرفین خارج شده و در وسط به یکدیگر می‌رسند. با این حال انواع تلسکوپی یا آکاردوئنی آن نیز همانند انواع عادی و کتابی آن کماکان از محبوبیت بالایی برخورداند. لکن نقطه مشترک انواع درب‌های آسانسور، باز شدن کاملا آنهاست که ورود و خروج مراجعین را تسهیل می‌بخشد.

عناوین اصلی و سر فصل های پاورپوینت آسانسور:

  • تاریخچه 
  • تاریخچه آسانسور در ایران 
  • معرفی آسانسور و اجزای آن 
  • آسانسور کششی چیست
  • انواع آسانسور کششی
  • پلان آسانسورهای کششی 
  • آسانسور هیدرولیک چیست
  • انواع آسانسور هیدرولیک
  • اجزای آسانسور 
  • انواع ضربه‌گیر 
  • سیستم فراخوانی 
  • سطح مفید کابین 
  • کابین 
  • کنترل کننده مکانیکی سرعت‌گیر 
  • موتورخانه 
  • طراحی و اماده سازی محل آسانسور 
  • نحوه جانمایی آسانسور بر اساس تعداد کابین
  • سازه و دیواره ها و سقف آسانسور 
  • برق اضطراری 
  • مراحل اجرا 
  • دتیل های اجرایی 
  • استانداردها 

تحلیل آسانسور و انواع آن، برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۴۰۰ اسلاید پاورپوینت تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود فوری این پاورپوینت، یکی از بهترین منابعی جهن مطالعه آسانسور و انواع آن را در دست خواهید داشت که می‌تواند به عنوان یک پروژه دانشجویی فوق‌العاده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

یک شیفته معماری که در تلاش است تمام اندوخته خود را با دیگران به اشتراک بگذارد ...

۲ یک نظر

  1. سیدیوسف سیدیان پاسخ

    برخلاف توضیحاتی که ارایه شده این پاورپوینت دارای عکس های بی کیفیت بوده و تقریبا پاورپوینت های رایگاه را در نت جمع کرده و پولی به فروش می رسانند.

    1. منوچهر شکیبا نویسنده ارسال پاسخ

      درود بر شما دوست عزیز
      امیدوار بودیم که این پاورپوینت و تمامی پاورپوینت‌ها و پروژه‌های موجود در سایت بتونن نظر تمامی مشتریانممون رو جلب کنند؛ چون بنای کار رو از روز اول بر کیفیت حداکثری و صداقت گذاشتیم. منتشر شدن دیدگاه منفی شما هم گواهی بر همین امره. منتهی لازمه خاطر نشان کنیم که پاورپوینت مربوطه دارای بیش از ۴۰۰ اسلایده و خروجی تمامی مطالب پیرامون آسانسور در نت هم نمیتونه به این حجم برسه. با این حال علیرغم توضیحات ارائه شده، در صورتی که از فایل خریداری شده ناراضی هستین، می‌تونید از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در بخش تماس با ما، با پشتیبانی سایت تماس حاصل کنید تا وجه پرداختی بهتون عودت داده بشه.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+