پاورپوینت تحلیل باغ‌های خلیج سنگاپور

پاورپوینت تحلیل باغ‌های خلیج سنگاپور

باغ‌های خلیج سنگاپور یکی از بزرگترین باغ‌های مصنوعی جهان به شمار می‌رود که با تکیه بر پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا طراحی و ساخته شده است. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به ارائه پاورپوینت تحلیل باغ‌های خلیج سنگاپور، در قالب ۳۰ اسلاید می‌پردازیم.

معرفی باغ‌های خلیج سنگاپور (Gardens by the bay):

معرفی باغ‌های خلیج سنگاپور

باغ‌های خلیج سنگاپور، پارکی طبیعی در سنگاپور مرکزی و در مجاورت خلیج مارینا است که در زمینی به مساحت ۱۰۱ هکتار قرار دارد. این پارک خود متشکل از سه باغ ساحلی به نام‌های باغ جنوبی خلیج، باغ شرقی خلیج و باغ مرکزی خلیج است که این بین باغ خلیج جنوبی با مساحتی بالغ بر ۵۴ هکتار، بزرگترین آنها به شمار می‌رود. ساخت باغ‌های خلیج و سایر پروژه‌های عظیم خلیج مارینا نظیر هتل مارینا بای سندز سنگاپور و نیز موزه هنر علم سنگاپور، به عنوان بخشی از استراتژی دولت سنگاپور در جهت تبدیل سنگاپور از “شهر باغ” به “شهری در میان باغ” صورت گرفت. هدف از این استراتژی، افزایش کیفیت زندگی از طریق افزایش فضای سبز و کاشت انواع گیاهان و درختان در سرتاسر شهر بود.

باغ‌های خلیج سنگاپور

در ابتدای سال ۲۰۰۵ میلادی، نخست وزیر سنگاپور، لی هسن لونگ، باغ‌های خلیج را به عنوان نخستین فضای تفریحی در فضای باز شهری در سنگاپور و نماد ملی این کشور کوچک معرفی کرد. در سال ۲۰۰۶ میلادی، یک مسابقه بین‌المللی به منظور انتخاب بهترین طرح برای باغ‌های خلیج با شرکت بیش از ۱۷۰ شرکت از ۲۴ کشور برگزار شد. سرانجام از میان ۷۰ طرح ارسال شده، طرح‌های دو شرکت بریتانیایی گرنت اسوشیتس و دومینیک وایت برای باغ‌های خلیج برگزیده شدند.شرکت گرنت اسوشیتس در طراحی باغ‌های خلیج، علاوه بر طراحان اصلی تیم خود، از کمک شرکت‌هایی نظیر شرکت ویلکینسون ایر و آتلیر تن به عنوان مشاوران طراحی محیط زیست و آتلیر وان به عنوان مهندسان سازه بهره برد. البته برخی شرکت‌های سنگاپوری مطرحی همچون مشاورین CPG در زمینه معماری، مدنی و ساختاری، مکانیک و برق، لنگدان و Seah در زمینه هزینه‌ها و PMLink نیز در زمینه مدیریت پروژه با این شرکت همکاری کردند.

باغ مرکزی خلیج (Bay Central Garden):

باغ مرکزی خلیج

باغ مرکزی خلیج به عنوان یک نقطه پیوند بین باغ‌های جنوبی و شرقی خلیج عمل می‌کند. این سازه در یک زمین ۱۵ هکتاری قرار دارد و از یک تفرجگاهی ساحلی به طول ۳ کیلومتر بهره می‌برد که امکان گسترش مسیرهای دیدنی از مرکز شهر به شرق سنگاپور را فراهم می‌آورد. از این‌رو دولت سنگاپور در نظر دارد، ظرف چند سال آینده، تغییرات بیشتری را در راستای اعتلای هرچه بیشتر باغ مرکزی خلیج اعمال نماید.

باغ شرقی خلیج (Bay East Garden):

باغ شرقی خلیج

باغ شرقی خلیج، فضایی در حدود ۳۲ هکتار از کل محوطه باغ‌های خلیج را اشغال کرده است و از نمایشگاهی ۲ کییلومتری در مجاورت خلیج مارینا بهره می‌برد. باغ شرقی خلیج در سال ۲۰۱۰ میلادی، به عنوان یک پارک موقت جهت به حمایت از المپیک تابستانی آن سال  برپا گردید. اولین مرحله از باغ در اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی به روی عموم مردم گشوده شد. افتتاح این پارک علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز سنگاپور، دسترسی به خلیج مارینا را نیز تسهیل می‌کند.

خلیج

طراحی باغ شرقی خیلج به عنوان مجموعه‌ای از باغ‌های خلیج و با الهام از برگ‌های پهن گرمسیری و چشم‌انداز، کاراکتر و تم به خصوص آنها صورت گرفته است. پنج کانال آب این باغ در راستای جهت باد ساخته شده‌اند که در عین کمک به تلطیف هوای آن، باعث گسترده‌تر شدن خط ساحلی نیز شده است. از آنجایی که باغ شرقی خلیج به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های مجموعه باغ‌های خلیج، مبتنی بر آب است، به نظر می‌رسد که تحولات آتی این مجموعه نیز بر حول محور نقش آب در این کشور کوچک و در عین حال پیشرفته بچرخد.

باغ جنوبی خلیج (Bay South Garden):

باغ جنوبی خلیج

باغ جنوبی خلیج در تاریخ ۲۹ ژوئن سال ۲۰۱۲ میلادی به عنوان بخشی از باغ‌های خلیج سنگاپور، به روی عموم مردم گشوده شد. این باغ، با مساحتی بالغ بر ۵۴ هکتار بزرگترین باغ خلیج به شمار می‌رود و هدف از طراحی و ساخت آن به نمایش گذاردن بهترین باغبانی مناطق گرمسیری و هنر باغداری است. گل ارکیده به عنوان کانپست اصلی معماران در طراحی باغ جنوبی خلیج انتخاب شد؛ زیرا این گیاه که نام علمی آن واندا میس جواکیم است، نمادی از مناطق گرمسیری و همچنین نماد ملی سنگاپور به شمار می‌رود.

باغ خلیج

این طرح ارکیده مانند در حوضه آبریز که در اصل همان زیستگاه این گیاه نیز به شمار می‌رود، ریشه دارد. این در حالی است که برگ‌ها   مسیرهای زمینی اصلی و شاخه،ها، جاده ها و مسیرهای پیوندی این باغ را تشکیل می‌دهند. ریشه های ثانویه یا همان خطوط آب نیز، انرژی و ارتباطات، یک شبکه یکپارچه را به همراه شکوفه‌هایی که همان باغ ها و ابردرختان هستند، در تقاطع‌های کلیدی به وجود می آورد.

کنسرواتوارها:

کنسرواتوارها

مجتمع کنسرواتوار باغ‌های خلیج سنگاپور متشکل از دو سالن هنری جذاب با نام‌های گنبد گل و جنگل ابر است که در امتداد کرانه خلیج مارینا قرار دارد. این کنسرواتوارها توسط شرکت ویلکینسون ایر، به منظور نمایش مصرف بهینه انرژی در فناوری‌های پایدار ساختمانی و ارائه فضای سرگرمی و تفریحی چهار فصل در تمام باغ ها طراحی شده‌اند. هر دو این کنسرواتوارها بسیار بزرگ هستند و مساحتی در حدود ۱ هکتار را اشغال نموده‌اند.

کنسر

گنبد گل ساخته شده در باغ‌های خلیج سنگاپور نیز بزرگترین گلخانه فاقد ستون جهان به شمار می‌رود. ساخت این گلخانه‌ها از دو جهت بسیار خاص است؛ برخورداری یک سقف شیشه‌ای که فاقد هرگونه پشتیبانی داخلی اضافی مانند ستون‌ها یا اجزای دیگر است و  نیز رعایت استانداردهایی که اثرات محیط‌زیستی آن را به حداقل می‌رساند. آب باران از سطح جمع آوری شده و در سیستم خنک کننده‌ای که به ابردرختان متصل شده است، به گردش در می‌آید. این ابردرختان هم برای تهویه هوای گرم داخل و هم برای خنک کردن آب در گردش به کار گرفته می‌شوند.

گنبد گل (Flower Dome):

گنبد گل

گنبد گل با مساحتی بالغ بر ۱.۲ هکتار، کمی کوتاه‌ترو در عین حال وسیع‌تر از جنگل ابر می‌باشد. این سالن  دارای آب و هوایی ملایم و خشک بوده و تداعی‌گر ویژگی‌های گیاهان بومی دریای مدیترانه و سایر مناطق گرمسیری نیمه خشک نظیر استرالیا، آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی است. گنبد گل دارای ارتفاعی در حدود ۳۸ متر و دمایی بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است که تنها در شب کمی خنک‌تر می‌شود. این گنبد شامل هفت باغ مختلف و همچنین بیشه درختان زیتون نیز هست. یک مشروب فروشی و یک میدان نمایش متغیر مرکزی نیز به منظور نمایش و ارائه انواع گل‌ها با فضای این کنسرواتوار تلفیق شده‌اند.

جنگل ابر (Cloud Forest):

جنگل ابر

جنگل ابر باغ‌های خلیج سنگاپور با مساحتی در حدود  ۰.۸ هکتار دارای ارتفاع بیشتری نسبت به گنبد گل است و در عین حال فضای کمتری را نیز اشغال می‌کند. این سالن دارای آب و هوای مرطوب و خنک مناطق کوهستانی گرمسیری واقع در ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا است و  آسیای جنوب شرقی، آمریکای مرکزی و جنوبی را به ذهن هر بیننده‌ای تداعی می‌کند. علاوه بر این، جنگل ابر، کوه ابری  به ارتفاع ۴۲ متر را به نمایش می‌گذارد که از طریق یک آسانسور در دسترس است. ولی در عین حال بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق یک مسیر مدور نیز به کوهستان برسند. در این مسیر، یک آبشار ۳۵ متری با آب و هوای خنک و تازه نیز وجود دارد که چشمان هر بیننده‌ای را به خود خیره میکند. کوه ابر  باغ‌های خلیج سنگاپور یک سازه پیچیده دیگر است که با  گیاهان هوازی متعددی نظیر انواع ارکیده‌ها، سرخس‌ها، سرخس‌های طاووسی، سنبله و رضن، بروملیاها و آنتوریوم‌ها پوشیده شده است. این کوه دارای سطوح متعددی نیز هست که هر کدام از تم‌های مختلفی تشکیل شده‌اند.

بیشه ابردرختان (Supertree Grove):

بیشه ابردرختان

ابردرختان سازه‌هایی درختی هستند که با ارتفاعی بین ۲۵ تا ۵۰ متر بر چشم انداز باغ چیره شده‌اند. در واقع این ابر درختان، باغ‌هایی عمودی هستند که علاوه بر نقششان به عنوان موتورهای محیطی باغ، وظایف دیگری نظیر کشت گیاهان و ایجاد سایه را انجام می‌دهند. این ابردرختان، به خانه‌هایی برای انواع سرخس‌ها، درختان انگور، ارکیده‌های منحصر به فرد و عجیب و غریب و همچنین مجموعه گستردهای از بروملیاها مانند تیلاندسیا و بسیاری از گیاهان دیگر مبدل شده‌اند. آنها به وسیله فناوری‌های زیست محیطی خاصی که عملکردهای زیست محیطی درختان را تقلید می‌کنند، از سلول های فتوولتائیکی بهره می‌برند که انرژی خورشیدی را مهار کرده و از آن برای مقاصد دیگری نظیر نورپردازی طبیعی استفاده می‌کنند. همچنین این ابردرختان، دقیقا همانند درختانی که آب باران را برای رشد خود جذب می‌کنند، آب باران را برای استفاده در آبیاری و ایجاد چشمه‌های مصنوعی، جمع آوری می‌کنند.

ابر درختان

ابر درختان باغ‌های خلیج سنگاپور، از ورود و خروج هوا به عنوان بخشی از سیستم‌های خنک کننده کنسرواتوارها بهره می‌برند. یک راهروی بلند، به نام پل هوایی OCBC، بین دو ابردرخت بزرگتر برای لذت بردن از منظره پانارومای هوایی این باغ‌ها ساخته شده است. یک فروشگاه غذا و نوشیدنی نیز در بالای  ابردرختانی با ارتفاع ۵۰ متر طراحی شده است. در شب، این ابردرختان، محل برگزاری یک شوی نور و موسیقی مشهور به نام OCBC راپسوبی گاردن نیز هستند که جلوه فوق‌العاده را برای آن به ارمغان می‌آورد. در اکسپو سال ۲۰۱۵ میلان، یک غرفه ایتالیایی، سازه‌ای به نام آلبرو دلا ویتا که در زبان ایتالیایی به معنای درخت زندگی است و به لحاظ بصری بسیار شبیه به ابردرختان سنگاپور بود را به نمایش گذاشت که نشان از جهانی شدن این ابردرختان دارد.

باغ کودکان (Children’s Garden):

باغ کودکان

طراحی باغ‌های کودکان نیز توسط طراح اصلی باغ‌های خلیج سنگاپور، گرنت اسوشیتس، صورت گرفته است. هزینه احداث این باغ که چیزی حدود ۱۰ میلیون دلار پیش‌بینی می‌شد، به طور کامل توسط سازمان شرق دور تامین شد. باغ کودکان یک فضای جذاب و جالب را برای خردسالان ۵ ساله و کوچکتر و همچنین  کودکان  ۶ تا ۱۲ سال به وجود می‌آورد. این جاذبه گردشگری در تاریخ ۲۱ ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی، به همراه یک خانه درختی و مسیر پیاده‌روی افتتاح گردید. این پیاده‌روی ماجراجویانه شامل انواع ترامپولین‌ها، تیرهای تعادلی، پل‌های معلق و بسیاری دیگر از وسایل تفریحی مفرح و لذتبخش است. استفاده از باغ کودکان از روزهای شنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر برای عموم مردم آزاد است. اما در روزهای دوشنبه یا در روز کاری بعد از آن، اگر دوشنبه تعطیل عمومی باشد، بسته خواهد بود.

باغ‌های موضوعی گلکاری (horticultural themed gardens):

باغ‌های موضوعی گلکاری

دو مجموعه متمایز از باغ‌های موضوعی گلکاری وجود دارد که بر روابط میان گیاهان و مردم و همچنین روابط گیاهان و سیاره متمرکز شده است؛ زیرا این موضوعات، بخش مهمی از برنامه سرگرمی باغ‌ها را که هدف آن افزایش دانش گیاهی عموم مردم است، تشکیل می‌دهند. تم گیاهان و مردم، از یک باغ قدیمی تشکیل شده است که گروه‌های مختلف گیاهان قابل کشت در سنگاپور و نقش مهمی که این گیاهان در محیط کشت خود و همچنین در تاریخ مستعمراتی این کشور ایفا کرده‌اند را برجسته می‌سازد. همچنین این باغ‌ها بر گیاهانی که به لحاظ اقتصادی برای سنگاپور و آسیای جنوب شرقی مهم هستند نیز تمرکز دارند. تم گیاهان و سیاره، بر شبکه روابط میان گیاهان مختلف در یک محیط جنگلی شکننده تأکید دارد که نشان‌دهنده تنوع زیستی گیاهان در این سیاره است.

بازار گل و فضای رویداد اصلی (Flower Market and main event space):

بازار گل و فضای رویداد اصلی

در نهایت، بازار گل،  محوطه ورودی اصلی باغ را تشکیل می‌دهد. این محوطه شامل فضای رویداد داخلی، انواع خرده فروشی‌ها و طیف وسیعی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها است. فضای رویداد اصلی، در واقع از چمنزاری ۲ هکتاری در فضای بازی شامل یک استیج بزرگ تشکیل شده است و جهت برگزاری رویدادهای بزرگ داخلی و بین‌المللی سنگاپور، مورد استفاده گسترده ارگان‌های دولتی و مردم‌نهاد قرار می‌گیرد.

عناوین اصلی و سرفصل‌های پاورپوینت تحلیل باغ‌های خلیج سنگاپور:

  • معرفی باغ‌های خلیج سنگاپور
  • باغ مرکزی خلیج
  • باغ شرقی خلیج
  • باغ جنوبی خلیج
  • کنسرواتوارها
  • گنبد گل
  • جنگل ابر
  • بیشه ابردرختان
  • باغ کودکان
  • باغ‌های موضوعی گلکاری
  • بازار گل و فضای رویداد اصلی

پاورپوینت تحلیل باغ‌های خلیج سنگاپور برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۳۰ اسلاید تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود فوری پاورپوینت پیش‌رو، یکی از بهترین منابعی جهت مطالعه باغ‌های خلیج سنگاپور را در دست خواهید داشت که می‌تواند به عنوان یک پروژه دانشجویی فوق‌العاده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

سهیلا دوست پژوه هستم. دارای مدرک کارشناسی از گیلان. بندر انزلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+