تحلیل خانه اپرای سیدنی

پاورپوینت تحلیل خانه اپرای سیدنی به همراه پلان و سه بعدی

خانه اپرای سیدنی یک مرکز چند منظوره هنرهای نمایشی واقع در شهر سیدنی استرالیا است که به عنوان یکی از مشهورترین آثار معماری قرن بیستم به شمار می‌رود. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به ارائه پاورپوینت تحلیل خانه اپرای سیدنی در قالب ۸۰ اسلاید می‌پردازیم.

خانه اپرای سیدنی:

دید کلی از خانه اپرای سیدنی

ساختمان خانه اپرای سیدنی و بخش‌های اطراف آن، کل ناحیه بنلانگ پوینت، واقع در بین خلیج سیدنی و خلیج فارم و در مجاورت مرکز تجاری مرکزی سیدنی و باغ­های بوتانیک گاردن، در نزدیکی پل بندرگاه سیدنی را به خود اختصاص داده است. این خانه اپرا برخلاف آن چیزی که از نامش بر می‌آید، شامل بخش‌های مختلفی است که  ۱.۲ میلیون نفر را طی بیش از ۱۵۰۰ نمایش مختلف سالانه میزبانی می‌کنند.

ارکستر سمفونیک سیدنی

نمایش‌های خانه اپرای سیدنی، توسط هنرمندان مختلف عرصه نمایش و بازیگری در قالب سه کمپانی مطرح این حوزه یعنی اپرای استرالیا، سینما و تئاتر سیدنی و ارکستر سمفونیک سیدنی اجرا می‌­شود. خانه اپرای سیدنی به عنوان یکی از محبوب ترین جاذبه‌های گردشگری استرالیا، مقصد بیش از هشت میلیون توریستی است که به طور سالانه از این کشور بازدید می‌کنند. از این‌رو، آژانس دولتی نیو سات ولز نیز در کنار اداره اپرای سیدنی، به اداره و کنترل خانه اپرای سیدنی می‌پردازد.

خانه اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی در ژوئن سال ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید که یک بار دیگر، توجهات عمومی را به سوی آن جلب کرد. خانه اپرای سیدنی از سال ۱۹۸۳ میلادی به عنوان میراث ملی استرالیا شناخته می‌شود و در فهرست املاک ملی استرالیا ثبت شده است.خانه اپرای سیدنی، از سال ۲۰۰۰ میلادی، در فهرست میراث شهر سیدنی، از سال ۲۰۰۳ میلادی در فهرست میراث ایالت نیو ساوت ولز و از سال ۲۰۰۵ در فهرست میراث ملی استرالیا قرار دارد که اهمیت آن را دوچندان می‌کند. 

تاریخچه خانه اپرای سیدنی:

یوجین گوسانز

برنامه ریزی ساخت این سازه در اواخر دهه ۴۰ میلادی و همزمان با پیشنهاد یوجین گوسانز، مدیر کنسرواتوار موسیقی نیو ساوت ولز، مبنی بر  ساخت یک سالن مناسب برای برگزاری نمای‌ش­های بزرگ تئاتر آغاز شد؛ چراکه تمامی نمایش‌های بزرگ آن سال‌ها در تالار شهر سیدنی برگذار می‌شد و این در حالی بود که تالار شهر سیدنی، گنجایش کافی برای میزبانی چنین رویدادهایی را نداشت.

جوزف کیهیل

گوسانز موفق به کسب حمایت نخست وزیر نیو ساوت ولز، جوزف کیهیل در سال ۱۹۵۴ میلادی شد که در خواست وی مبنی بر ارائه طرح‌هایی برای یک خانه اپرای اختصاصی را به دنبال داشت. لکن گوسانز بر انتخاب منطقه بنلانگ پوینت برای استقرار این سازه اصرار داشت واین در حالی بود که کیهیل، قصد ساخت خانه اپرای سیدنی در نزدیکی ایستگاه راه آهن وینارد در شمال غربی CBD را داشت.

اسکیس اولیه خانه اپرای سیدنی

در رقابت بین المللی طراحی برگزار شده توسط کیهیل در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۱۹۵۵ میلادی، ۲۳۳ طرح  از معماران برجسته ۳۲ کشور دریافت شد. معیارهای تعیین شده برای طراحی، طراحی یک سالن بزرگ با ظرفیت ۳۰۰۰ صندلی و یک سالن کوچک برای ۱۲۰۰ نفر با کاربری‌های متفاوتی نظیر اپراهای تمام عیار، کنسرت‌های ارکست و آوازخوانان کر، جلسات جمعی، سخنرانی‌ها، نمایش های باله و سایر سخنرانی ها بود.

یورن اوتزان دانمارکی

سرانجام در سال ۱۹۵۷ میلادی، طرح یورن اوتزان دانمارکی به عنوان برنده این مسابقه انتخاب شد که همگان را در بهت عمیقی فرو برد. از طرفی گفته می‌شود که طرح یوزن اوتزان جزو دو طرحی بود که توسط معمار برجسته امریکایی، ایرو سارینن، مورد تایید قرار گرفت. دومین طرح نیز به یک شرکت فیلادلفیایی به نام GBQC اختصاص داشت که علیرغم عبور از فیلتر ایرو سارینن، رقابت را به طرح یورن اوتزان باخت و جایزه ۵ هزار پوند در نظر گرفته شده را از دست داد. اوتزان نیز به دنبال موفقیت چشمگیر خود، در سال ۱۹۵۷ میلادی به منظور نظارت بر پروژه، از سیدنی دیدن کرد و سرانجام در فوریه ۱۹۶۳ میلادی، دفتر کار خود را به این شهر انتقال داد.

ماکت خانه اپرای سیدنی و یورن اوتزان

ایستگاه تراموای فورت ماکرواری که در حریم محدوده در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه خانه اپرای سیدنی قرار داشت، در سال ۱۹۵۸ میلادی به طور کل تخریب شد و بدین ترتیب عملیات ساخت خانه اپرای سیدنی، در مارس سال ۱۹۵۹ میلادی کلید خورد. شایان ذکر است که عملیات ساخت خانه اپرای سیدنی در سه مرحله صورت گرفت؛ مرحله نخست (۱۹۶۳-۱۹۵۹) شامل ساختن بالکن بالایی،مرحله دوم (۱۹۶۳-۱۹۶۷) شامل ساخت پوست‌های بیرونی بود و مرحله سوم (۱۹۶۷-۱۹۷۳) شامل طراحی و ساخت و ساز داخلی بود.

معماری خانه اپرای سیدنی:

معماری خانه اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی از یک طراحی اکسپرسیونیسم مدرن به همراه مجموعه‌ای از پوسته‌های بتنی پیش ساخته بزرگ بهره می­‌برد که هر یک از طریق ترکیب با بخش‌هایی به شعاع ۷۵.۲ متر ترکیب شده و سقف این سازه را تشکیل داده‌اند. این ساختمان، زمینی به مساحت ۱.۸ هکتار  را پوشش می‌­دهد و در عریض‌­ترین نقطه خود دارای ۱۸۳ متر طول و ۱۲۰ متر عرض است. خانه اپرای سیدنی، توسط ۵۸۸ پایه بتنی که تا عمق ۲۵ متری زیر سطح دریا فرو رفته اند، از جانب دریا نیز حمایت می‌­شود که سبب پایداری هرچه بیشتر آن شده است. 

سازه‌های سقف خانه اپرای سیدنی

سازه‌های سقف خانه اپرای سیدنی که اغلب از آنها تحت عنوان پوسته یاد می‌شود، در اصل تخته‌های بتنی پیش‌ساخته پشتیبانی شده توسط تیرهایی بتنی هستند و از این رو نمی‌توان آنها را پوسته‌های ساخته شده در یک حالت سازه‌ای سخت به شمار آورد. این پوسته­‌ها یا همان تخته‌های بتنی پیش‌ساخته، علیرغم رنگ سفیدی که در نگاه اول به چشم می‌خورد، دارای الگوی شورون ( V برعکس) ظریفی  هستند که از ۱،۰۵۶،۰۰۶ کاشی، در دو رنگ سفید براق و کرم مات، تشکیل شده است. این کاشی‌ها توسط یک شرکت سوئدی به نام Höganäs AB ساخته شده‌اند  که عموما کاشی‌های سنگ نما را برای صنعت کاغذ سازی تولید می کند.

ساختمان بیرونی خانه اپرای سیدنی

ساختمان بیرونی خانه اپرای سیدنی، علاوه بر کاشی‌های به کار رفته در پوسته و دیواره­‌های جدار شیشه‌ای فضاهای داخلی، به مجموعه‌ای از  پنل‌های گرانیتی به دست آمده از تارانا مزین شده‌اند. من جمله سایر متریال‌های قابل توجه به کارگرفته شده در طراحی سطح داخلی خانه اپرای سیدنی نیز می‌توان از بتن بدون فرم، تخته چند لا درخت غان سفید استرالیایی عرضه شده توسط واکوپ ر شمال نیو ساوت ولز و سازه‌های چوبی گلولام صیقل داده شده نیز نام برد.

سالن کنسرت سمت غربی

دو فضای بزرگتر خانه اپرای سیدنی، سالن کنسرت سمت غربی پوسته و تئاتر جوآن ساترلند سمت شرقی را در خود جای داده است. این پوسته‌ها که به منظور نشان دادن الزامات ارتفاع داخلی و فضاهای ورودی اندکی که تا جایگاه صندلی­‌ها واقع در برج‌های طبقات بالاتر نیز ادامه دارد، در این اندازه انتخاب شده‌اند. سالن‌های کوچکتر خانه اپرای استرالیا (تئاتر درام، پلی هاوس و استودیو) در داخل بالکن و در زیر سالن کنسرت قرار دارند و تعداد کمی از پوسته‌هایی که در سمت غربی پله‌های مونومنتال خانه اپرای سیدنی جاخوش کرده‌اند نیز رستوران بنلانگ را در بر می‌گیرند. بالکن‌هایی با فضاهای عمومی باز امحصور و حیاط جلویی سنگفرش خیابان و پله‌های مونومنتال مجاور نیز به عنوان فضاهای نمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معمار خانه اپرای سیدنی:

معمار خانه اپرای سیدنی

“معمار خانه اپرای سیدنی کیست؟” را می‌توان پرسش مشترک بسیاری از دانشجویان معماری در بدو مشاهده این اثر بی‌مانند دانست. خانه اپرای سیدنی توسط معمار دانمارکی، یورن اوتزان، و به دنبال فراخوانی در سال ۱۹۵۷ میلادی مبنی بر طراحی یک خانه اپرا در سیدنی طراحی شد و توانست با جلب نظر هیات داوران، به عنوان طرح نهایی برگزیده شود. دولت نیو ساوت ولز، تحت رهبری نخست وزیر، جوزف کیهیل، نیز مجوز کار شروع ساخت این ساختمان را در سال ۱۹۵۸ میلادی به اوتزان اعطا نمود. با این حال افتتاح خانه اپرای سیدنی به سبب برخی مشکلات نظیر افزایش هزینه‌ها، زمانبندی و همچنین استعفای نهایی یورن اوتزان تا سال ۱۹۷۳ میلادی به طول انجامید.

فضاهای خانه اپرای سیدنی:

فضاهای خانه اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی علیرغم عنوان ساده خود، دارای فضاهای متعددی است که به طرز شگفت‌انگیزی جانمایی شده‌اند. با این حال سالن‌های متعدد این مرکز، بیشترین بخش خانه اپرای استرالیا را به خود اختصاص داده‌اند و از این‌رو، در ادامه مطلب به بررسی سالن‌های مختلف آن می‌پردازیم. 

سالن کنسرت:

این سالن با داشتن ۲۶۷۹ کرسی، به عنوان خانه ارکستر سمفونیک سیدنی شناخته شده و همچنین توسط تعداد دیگری از ارائه دهندگان برنامه های نمایشی نیز استفاده می­شود. این سالن شامل ارگ بزرگ تالار اپرای سیدنی یعنی، بزرگترین ارگ مکانیکی در جهان، با بیش از ۱۰،۰۰۰ لوله است.

تئاتر خوآن ساترلند:

این سالن نمایش تئاتر با ۱۵۰۷ کرسی، به عنوان خانه اپرای سیدنی و خانه باله استرالیا شناخته می­شود. تا اکتبر ۲۰۱۲، این سالن به عنوان سالن تئاتر اپرا نیز شناخته می­شد.

تئاتر درام:

سالن تئاتر نمایشی با ۵۴۴ کرسی، که توسط شرکت تئاتر سیدنی و دیگر طرفداران رقص و تئاتر استفاده می شود.

پلی هاوس:

سالن تئاتر طبقه آخر با ۳۹۸ کرسی.

استودیو:

این قسمت از فضای انعطاف پذیری با گنجایش ۲۸۰ صندلی ثابت تاشو تشکیل شده است که ظرفیت آن، بسته به طرز قرارگیری، می‌تواند تا ۴۰۰ نفر افزایش یابد.

اتاق اوتزان:

اتاق اوتزان، یک سالن چند منظوره کوچک برای مهمانی­‌ها، ملاقات‌های رسمی وبه نمایش گذاشتن تولیدات کوچکی همچون نمایش‌های موزیکال کوتاه است.

استودیوی ضبط:

حیات جلویی خارجی: این قسمت از یک سالن فضای باز انعطاف پذیر با طیف گسترده ای از آپشن های نمایشی، از جمله امکان استفاده از پله های مونومنتال به عنوان جایگاه مخاطبین، برای طیف وسیعی از رویدادهای اجتماعی و اجراهای عمومی در فضای باز تشکیل شده است.

سایر فضاهای خانه اپرای سیدنی نظیر سرسراهای  شمالی و غربی نیز گاه به گاه برای اجرای انواع مختلف نمایش­‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. و سالن‌هایشان به کنفرانس ها، مراسمات مذهبی و اجتماعی اختصاص دارد.

سایر فضاهای خانه اپرای سیدنی:

این ساختمان دارای یک استودیوی ضبط، کافه، رستوران، بار و بازار تک فروشی نیز هست. خانه اپرای سیدنی، دارای تورها و راهنمایانی نیز هست که از طریق هدایت بازدیدکنندگان به پشت صحنه، امکان تماشای بخش‌های خدماتی و اجرایی را فراهم می‌آورند.

اسکرین‌شات پلان سه بعدی خانه اپرای سیدنی:

پلان سه بعدی خانه اپرای سیدنی

عناوین اصلی و سرفصل‌های پاورپوینت تحلیل خانه اپرای سیدنی:

  • خانه اپرای سیدنی
  • تاریخچه خانه اپرای سیدنی
  • بیوگرافی معمار 
  • جوایز 
  • ایده طرح 
  • دلایل شاخص بودن بنا 
  • فضا‌‌های خانه اپرای سیدنی
  • سالن کنسرت
  • تئاتر خوآن ساترلند
  • تئاتر درام
  • پلی هاوس
  • استودیو
  • اتاق اوتزان
  • استودیوی ضبط
  • یک اثر تاریخی 
  • تحلیل فضا
  • ورودی 
  • ریتم 
  • مصالح مورد استفاده 

پاورپوینت تحلیل خانه اپرای سیدنی، برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۸۰ اسلاید تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود فوری پاورپوینت خانه اپرای سیدنی یکی از بهترین منابعی جهت مطالعه خانه اپرای سیدنی را در دست خواهید داشت که می‌تواند به عنوان یک پروژه دانشجویی فوق‌العاده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

سهیلا دوست پژوه هستم. دارای مدرک کارشناسی از گیلان. بندر انزلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+