تحلیل مجتمع تجاری تیراژه تهران

پاورپوینت تحلیل مجتمع تجاری تیراژه تهران

مجتمع تجاری تیراژه تهران که حدود یکسال پیش افتتاح شعبه دوم خود را جشن گرفت، یکی از موفق‌ترین مجتمع‌های تجاری در سطح شهر تهران به شمار می‌رود. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به تحلیل مجتمع تجاری تیراژه در قالب ۴۰ اسلاید پاورپوینت می‌پردازیم. 

مجتمع تجاری:تحلیل مجتمع تجاری تیراژه تهران

مجتمع تجاری به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز خرید در هر شهری، تاثیر بسیار زیادی در رونق اقتصادی هر منطقه‌ای دارد و امروزه به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی یک شهر توسعه یافته شناخته می‌شود. با این حال به سبب تعدد اصناف در دنیای امروزی و رواج تخصص‌گرایی در هر حوزه‌ای، مجتمع‌های بسیاری با هدف واگذاری به صنفی خاص ساخته شده‌اند که من جمله آنها می‌توان به همین مجتمع تجاری تیراژه اشاره کرد. 

مجتمع تجاری تیراژه:تحلیل مجتمع تجاری تیراژه تهران

مجتمع تجاری تیراژه با زیربنایی معادل ۳۴۰۰۰ متر مربع، در زمینی به مساحت ۸۳۰۰ متر و در چهار طبقه طراحی و اجرا شده است. یکی از نکات قابل توجه در طراحی این بنا، ترکیب دو سبک معماری مدرن و سنتی ایرانی با یکدیگر است که پیش‌تر در بناهای شاخصی نظیر فرهنگسرای نیاوران و موزه هنرهای معاصر شاهدش بودیم. لکن به نظر می‌رسد که به کارگیری این فرمول در طراحی مجتمع تجاری تیراژه موفق‌تر بوده است که از به دلیل الهام‌گیری آن از معماری بازارهای سنتی است.

یکی دیگر از نکات برجسته در طراحی مجتمع تجاری تیراژه، رعایت اصل تقارن است که از همان بدو ورود به آن، احساس می‌شود. این در حالی است که این پروژه به سبب ساخته شدن در زمینی لوزی شکل، پلانی به همان شکل دارد. لکن معمار این بنا که متاسفانه اطلاعاتی از وی در دست نیست، توانسته است با جایگذاری خلاقانه فضاها، تقارنی را ایجاد کند که در نوع خود به‌مانند است. 

بررسی طبقات:تحلیل مجتمع تجاری تیراژه تهران

طبقه زیر زمین:

 طبقه زیررمین مجتمع تجاری تیراژه، بیشترین متراژ را در بین سایر طبقات به خود اختصاص داده است و در عین حال یکی از پرترددترین طبقات آن نیز به شمار می‌رود؛ چراکه وجود پارکینگ، هایپرمارکت، نمازخانه، سرویس‌ها و تعداد واحد تجاری من جمله مهم‌ترین بخش‌های یک مرکز خرید به حساب می‌آیند. گفتنی است که یکی از مهم‌ترین دلیل اقبالی که مردم پایتخت به مرکز خرید تیراژه نشان داده‌اند، وجود همین پارکینگ در طبقه زیرزمین آن است. پارکینگی که پیش از ساخت این مرکز تجاری، به ندرت در بین سایر مراکز خرید یافت می‌شد.

طبقه همکف:

طبقه همکف مجتمع تجاری تیراژه، دارای فضاهایی است که از حیث رعایت ضوابط و استانداردهای طراحی، در بهترین شکل ممکن جایگذاری شده‌اند. این فضاها که عمدتا به مشاغلی نظیر کافی شاپ اختصاص دارند، حس خوبی را در بدو ورود به این ساختمان ایجاد می‌کنند.

تحلیل مجتمع تجاری تیراژه تهران

طبقه اول:

در طراحی فضاهای طبقه اول نیز همانند طبقه همکف، شاهد حضور کافی‌شاپ‌هایی هستیم که البته تعدادشان از رستوران‌های موجود به مراتب کمتر است. این امر نشان‌دهنده الویت‌بندی دسترسی به این فضاها در طراحی مجتمع تجاری تیراژه است؛ چراکه کافی‌شاپ‌ها به سبب تعدد مراجعینشان نسبت به رستوران‌ها، در طبقه همکف جای گرفته‌ و طبقه دوم را در اختیار رستوران‌ها قرار داده‌اند. با این حال تقارن موجود در سرتاسر ساختمان مجتمع تجاری تیراژه، در طبقه اول آن به حداقل می‌رسد و این امر تا بدان جایی پیش می‌رود که احتمال گم کردن مسیر نیز وجود دارد!

طبقه دوم:

طراحی طبقات مختلف مجتمع تجاری تیراژه به گونه‌ای است که از خلاقیت بسیار معمار آن خبر می‌دهد؛ چراکه پیچیدگی و عدم تقارن موجود در طبقه یک، در طبقه دوم کاملا از بین رفته و جای خود را به تقارنی چشم نواز داده است. در حالیکه همین عدم تقارن، یکبار دیگر نیز در طبقه سوم تکرار می‌شود و نشان از هدفمند بودن چنین امری دارد. با این حال شاید هم بتوان وجود واحدهای تجاری و سرویس را در این طبقه، یکی از دلایل سادگی و تقارن آن به شمار آورد. 

تحلیل مجتمع تجاری تیراژه تهران

طبقه سوم:

همانطور که پیش‌تر نیز بدان اشاره شد، طبقه سوم مجتمع تجاری تیراژه نیز همانند طبقه اول آن فاقد هرگونه تقارنی است و وجود یک شهربازی به نام سرزمین عجایب و نیز یک سالن بولینگ، بیش از پیش به این امر دامن می‌زند. با این حال این طبقه نیز طراحی هوشمندانه‌ای دارد که سبب شده است تمامی فضاهای آن بر حسب تعداد مراجعین دارای الویت‌بندی در دسترسی باشند. همچنین گفتنی است که عمده تبلیغ مرکز تجاری تیراژه در سطح شهر و نیز صدا و سیما، حول محور همین طبقه سوم و امکانات موجود در آن نظیر سرزمین عجایب و سالن بولینگ می‌چرخد. بنابرین نباید از اهمیت آن در شهرت این مرکز خرید غافل شد.

عناوین اصلی و سرفصل‌های پاورپوینت تحلیل مجتمع تجاری تیراژه:

  • تعریف 
  • تاریخچه 
  • تاریخچه در ایران 
  • تاریخچه در جهان 
  • انواع مراکز خرید 
  • استانداردها و ضوابط اجرایی 
  • تحلیل طراحی پلان های پروژه 
  • پلان طبقه همکف 
  • پلان طبقه اول 
  • پلان طبقه دوم 
  • پلان طبقه سوم 
  • پلان زیر زمین 
  • فضا ها داخلی و مقاطع 
  • طراحی داخلی 
  • سقف پروژه 
  • نماها 
  • سازه 
  • تاسیسات 

تحلیل مجتمع تجاری تیراژه برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در قالب ۴۰ اسلاید پاورپوینت تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود فوری این پاروپوینت، یکی از بهترین نمونه‌های تحلیل مجتمع تجاری تیراژه را در اختیار خواهید داشت. 

یک شیفته معماری که در تلاش است تمام اندوخته خود را با دیگران به اشتراک بگذارد ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+