تحلیل مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید

پاورپوینت تحلیل مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید به همراه پلان

مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید (Heydar Aliyev Center)، یکی دیگر از آثار برجسته این معمار مطرح در سبک فولدینگ به شمار می‌رود. بنابرین در این مطلب از فروشگاه معماری دیسامگ، به ارائه پاورپوینت تحلیل مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید در قالب ۱۰۰ اسلاید می‌پردازیم.

معرفی مرکز فرهنگی حیدر علی اف:

مقدمه مرکز فرهنگی حیدر علی اف

 

مرکز فرهنگی حیدر علی اف، با مساحت ۵۷،۵۱۹ متر مربع، مجموعه‌ای از ساختمان های طراحی شده توسط  معمار بریتانیا عراقی، زاها حدید است که بیشتر به سبب معماری و سبک منحنی ‌وار سیال خود که از ایجاد زوایای تیز اجتناب می کند، شناخته شده است. این مرکز به افتخار حیدر علی اف، رهبر جمهوری آذربایجان در بین سال‌های ۱۹۶۹-۱۹۸۲ میلادی و نیز رئیس جمهوری این کشور از اکتبر ۱۹۹۳ تا اکتبر ۲۰۰۳ میلادی نامگذاری شده است.

معرفی مرکز فرهنگی حیدر علی اف

مرکز فرهنگی حیدر علی اف که یک اثرمعماری شناخته شده بین‌المللی است، با توجه به طراحی نوآورانه و پیشرفته خود، به یک نماد برجسته‌ای از شهر باکو بدل گردیده است. مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو، به سبب طراحی خاص و منحصر به فرد خود توانست، نامزد دریافت جایزه جشنواره معماری جهانی و نیز چندین جشنواره بین‌المللی دیگر در سال ۲۰۱۳ میلادی شود که افتخار بزرگی برای آن به شمار می‌رود.

موقعیت مرکز فرهنگی حیدر علی اف:

موقعیت مرکز فرهنگی حیدر علی اف

مرکز فرهنگی حیدر علی اف آذربایجان در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد و نقش اساسی را در بازسازی مجدد شهر باکو، مرکز جمهوری آذربایجان که در سمت ساحل غربی دریای خزر قرار دارد ایفا می‌کند. برای دسترسی به این مرکز، یک خط مترو جدید طراحی شده است که بازدید کننده را در پای تپه کوچکی که در محل ساختمان قرار دارد پیاده می‌نماید. فضاهای اطراف مرکز فرهنگی حیدر علی اف برای ساخت مناطق مسکونی، اداری، یک هتل و یک مرکز خرید مناسب بودند، در حالی که زمین بین مرکز فرهنگی و شاهراه اصلی این شهر، به کالچرال پلازا (میدان فرهنگی)، یک فضای باز برای استفاده عمومی تبدیل گردیده است.

کانسپت مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو:

اسکیس مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو

این سازه مجموعه‌ای از تغییرات مد نظر زاها حدید را در این بخش از باکو ایجاد نموده است. در طراحی مداوم و سیال این سازه در تمام جهات، تنها محدودیت‌های اندکی مشاهده می‌شود و عدم وجود هیچ نشانه‌ای از تکمیل این سازه، تصوری را خلق می‌کند که گویی در فضا غوطه‌ور است. تجلی معنوی ظاهر ساختمان که بسته به تابش نور خورشید به سطوح آن بین سفید، سفیدتر و حتی بسیار سفید متفاوت است، شخصیت بی وزنی بدان می‌بخشد و آن را  از تعهدات گرانشی آزاد می کند.

کانسپت مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو

به عنوان یک شی، ساختمان یک سازه ذهنی است، که باعث می‌گردد احساسات شدید انسانی با مشاهده از بین رفتن گرانش فیزیکی آزاد شوند. ساختار فضایی تیزهوشانه دو لایه این بنا، پشتیبان اصلی پوشش دو تایی است که به صورت یکدست در بالا و پایین سطح خارجی پیچ و تاب خورده، و همچنین از چارچوب سازه و پوششی که بر سطح به جای ساختار تاکید دارد حمایت می‌کند.

معمار مرکز فرهنگی حیدر علی اف:

افتخارات و جوایز معماری زاها حدید

زاها حدید به عنوان یکی از بزرگترین معماران دهه‌ اخیر، آثار بسیاری به سبک دیکانستراکشن و فولدینگ از خود به یادگار گذاشته است. مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو، یکی دیگر از آثار مشهور این معمار فقید است که طراحی آن به سال‌های ۲۰۰۶-۲۰۰۷ میلادی باز می‌گردد. طراحی خاص این مرکز فرهنگی در کنار رنگ سفید و حجم هندسی پیچیده آن که یادآور سبک معماری ریچارد میر است، آن را به یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری کشور آذربایجان بدل کند.

فضاهای مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید:

فضاهای مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید

مجتمع باکو در واقع شامل سه ساختمان، یک مرکز کنفرانس به همراه سالن اجتماعات و سالن های دیگر، یک موزه و یک کتابخانه است که از طریق فضای داخلی و فضای منحنی وار و «سیال” پوسته بیرونی که در سراسر ساختمان وجود دارد به هم متصل می‌شوند. همچنین این مجموعه دارای یک رستوران و پارکینگ است. بازدیدکنندگان این ساختمان از طریق یک پارک طولانی و شیب دار که دارای مسیر زیگزاگی است، به یک محوطه سنگفرش شده با مکعب‌های ساخته شده از بتن سفید می‌رسند.

دسترسی‌ها:

دسترسی‌های مرکز فرهنگی حیدر علی اف

به نظر می رسد که چشم انداز، از زمین تا ساختمان با هم  ترکیب شده و یه یک عنصر یکدست تبدیل شده است. این منطقه، منطقه کالچرال پلازا یا مرکز فرهنگی نامیده می‌شود. در پاسخ به فضای ایجاد شده توسط این ساختمان که به لحاظ توپوگرافی به دو بخش تقسیم می‌شود؛ این پروژه دارای یک منظره تراس مانند است که راه های جایگزین و ارتباطی را در بین میدان عمومی، عمارت و پارکینگ زیرزمینی فراهم می‌کند. در این مسیر از هر گونه حفاری اضافی و پر کردن آن اجتناب شده و با موفقیت اولین نقطه ضعف اولیه این بنا به ویژگی کلیدی طراحی کلیدی آن بدل شده است.

مرکز فرهنگی (Cultural Plaza):

مرکز فرهنگی (Cultural Plaza)

طراحی مرکز حیدر علی اف زاها حدید، ارتباط مستمر و سیالی را بین محوطه اطراف و داخل ساختمان ایجاد می‌کند. این مرکز فرهنگی که به عنوان بخشی از محوطه شهری باکو در دسترس عموم قرار دارد، فضای داخلی عمومی را  به همان اندازه فضای بیرونی پوشش داده و مجموعه ای از فضاهای رویداد اختصاصی را  برای جشن های دست جمعی فرهنگ معاصر و سنتی آذری فراهم می آورد.

فرم سیال مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید

فرم سیال مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید، محیط مرکزی و مجموعه‌ای از تراس ها را ایجاد می‌کند که با آینه‌ها، آبشارها، موج نماها، دوراهی‌ها، چشمه‌ها و انعطاف‌پذیری‌هایی در هم آمیخته شده است که سطح میدان را با مناظر معماری پر می‌کند و بسیاری از توابع را تکمیل می‌نماید و علاوه بر استقبال از بازدید کنندگان، انها را از طریق سطوح مختلف به داخل هدایت می‌نماید. استفاده از این ژست و فرم سبب شده که تمایز بین سازه و معماری منظره شهر، پوشش ساختمان و محوطه شهری، شکل و زمین، محیط داخلی و خارجی از بین برود. یک سطح استوانه‌ای در جلوی درب مسکونی، درب های شیشه‌ای را در خود دارد که به یک راهرو سفید و پر نور باز می‌گردد.

طراحی داخلی:

طراحی داخلی مرکز فرهنگی حیدر علی اف

بخش مرکزی مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید با سطوح ممتدی مشخص می‌شود که پیچ و تاب خورده اند تا بتوانند دیوارهای سقف و پله‌ها را دگرگون کنند. طبقه همکف، دارای چندین فضای لابی مانند است که مرتبط کردن بخش‌های مختلف طرح در قالب یک فضای عمومی را دنبال می‌کند. این اتاق‌ها که با سطوح به هم پیوسته خود ادامه دهنده تم یکپارچه بنا هستند در داخل ساختمان بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این سازه، خاک به پله ها و دیوارها و پوشش سقف داخلی تبدیل شده است، سپس در هم پیچیده و با حرکت خود، مناظر سفید بی پایانی را در جلوی چشمان بیننده پدیدار می‌کند.

کتابخانه:

کتابخانه مرکز فرهنگی حیدر علی اف

برای بهره‌گیری از نور طبیعی، کتابخانه مرکز فرهنگی حیدر علی اف به سمت شمال ساخته شده و ورودی مخصوص خود را دارد. سطوح اختصاص داده شده به خواندن و بایگانی در بالای یکدیگر قرار دارند و در چین‌های پوسته خارجی، پیچ و تاب خورده اند. گیاهان یکی پس از دیگری خودنمایی می‌کنند و به همراه پله های به هم پیوسته، مسیر گردش ممتدی را ایجاد می‌نمایند. کتابخانه و موزه نیز با پلکانی به هم متصل می‌گردند که از طبقه ی پایین کتابخانه به طبقه ی اول موزه ختم می‌شود. کتابخانه از طریق یک پل که بر فراز سالن ورودی، بنا شده به سالن کنفرانس متصل می‌شود. در نهایت این پل به میدان فرهنگی ختم می‌شود و شیب لازم برای صندلی های فضای باز را ایجاد می‌نماید.

سازه مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید:

سازه مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید

این ساختمان متشکل از دو سیستم اصلی به هم پیوسته است: سازه بتنی، همراه با یک سیستم سازه فضایی. ستون های ساخته شده در مقیاس بزرگ به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهند تا سیالیت فضای داخلی را به خوبی درک نمایند، عناصر سازه ای عمودی توسط دیوارها و سیستم دیوار پرده ای جذب می‌شوند. هندسه خاص سطوح، باعث ایجاد راه حل های ساختاری غیر متعارفی مانند طراحی “ستون های بوت” منحنی مانند از سطح زمین به سمت غرب ساختمان برای پوشش معکوس و سبک آرایش “دم اردکی” ناشی از باریک شدن تیرهای پایه است که از پوشش ساختمان در سمت شرقی پشتیبانی می‌کنند.

تحلیل سازه‌ای مرکز فرهنگی حیدر علی اف

این سیستم دارای فریم فضایی، شکل آزادی را به مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید بخشیده و باعث صرفه جویی در زمان صرف شده در طی فرایند ساخت شده، در حالی که زیرسازی لازم، اتصالات انعطاف پذیری را بین شبکه استوار سازه فضایی و درزهای پوشش آزاد ساختمان ایجاد می‌کند. این درزها در انطباق با هندسه پیچیده، کاربردی و زیبایی شناسی پروژه ایجاد شده اند. بتن مسلح، فایبرگلاس و پلی استر تقویت شده فایبرگلاس به عنوان پوشش ایده آل برای مواد انتخاب شده‌اند؛ زیرا باعث طراحی ساختمان انعطاف پذیر قدرتمندی شده اند که در عین حال پاسخگوی نیازهای عملکردی بسیار متفاوت مربوط به موقعیت های مختلف مانند میدان، مناطق عبور و پوشش ساختمان نیز هست.

مصالح مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید:

مصالح مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید

در طراحی مرکز فرهنگی حیدر علی اف، فایبر گلاس و پلی استر تقویت شده پانل‌های شیشه‌ای را اندکی از شکل طبیعی خود خارج نموده است و به نظر می‌رسد که بیشتر وابسته به زمین باشد. در ساخت این ساختمان از ۱۲۱،۰۰۰ مترمربع بتن مسلح، ۱۹۴،۰۰۰ تن قالب و ۱۹،۰۰۰ تن فولاد استفاده شده است. برای شکل دادن به پوسته بیرونی، ۵،۵۰۰ تن فولاد ساختمانی مورد نیاز بود تا منطقه پایه‌ای ۴۰،۰۰۰ متر مربعی برای پانل‌های ساخته شده از پلی استر تقویت شده فایبرگلاس یا بتن ایجاد شود.در مجموع حدود ۱۷،۰۰۰ پانل مختلف با هندسه‌های مختلف ساخته شد.

عناوین اصلی و سرفصل‌های پاورپوینت تحلیل مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید:

  • معرفی مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو
  • موقعیت مرکز فرهنگی حیدر علی اف
  • کانسپت مرکز فرهنگی حیدر علی اف
  • فضاهای مرکز فرهنگی حیدر علی اف
  • مرکز فرهنگی (Cultural Plaza)
  • طراحی داخلی
  • کتابخانه
  • سایر فضاها
  • سازه مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید
  • مصالح مرکز فرهنگی حیدر علی اف
  • سیستم روشنایی و نورگیری
  • پلان مرکز فرهنگی حیدر علی اف
  • نما
  • برش
  • حجم
  • منابع و ماخذ

پاوپوینت تحلیل مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید به همراه پلان، برای نخستین بار و به طور اختصاصی، توسط فروشگاه معماری دیسامگ و در فالب ۱۰۰ اسلاید تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار دارد. شما با خرید و دانلود فوری پاورپوینت تحلیل مرکز فرهنگی حیدر علی اف زاها حدید، یکی از بهترین منابعی جهت مطالعه مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو را در دست خواهید داشت که می‌تواند به عنوان یک پروژه دانشجویی فوق‌العاده نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

یک شیفته معماری که در تلاش است تمام اندوخته خود را با دیگران به اشتراک بگذارد ...

۵ یک نظر

  1. hasan پاسخ

    اشتراک گذاشتن یعنی مجانی در اختیار دیگران قرار دادن .به کاره شما نمیگن اشتراک میگن فروختن.لطفا واژه ها رو خراب نکنید.

    1. سام کیان نویسنده ارسال پاسخ

      درود بر شما. وقت بخیر. طبیعتا تیم دیسامگ هم مثل هر کسب و کار دیگه‌ای نیاز به کسب درآمد داره و به همین دلیل هم بیشتر محصولات موجود در سایت فروشی هستن. با این حال فکر نمی‌کنم در جایی از تبلیغات یا توضیحات ما از به اشتراک گذاشتن حرفی زده شده باشه؛ چراکه اگر چنین بود، قطعا طبق فرمایش شما، به رایگان در اختیار مخاطبانمون قرار می‌گرفت.

    1. سام کیان نویسنده ارسال پاسخ

      درود بر شما. ضمن سپاس از دقت و توجه شما همراه گرامی. مشکل موجود در ترجمه به تیم تحریریه تذکر داده شد تا برطرف بشه. حضور همراهان آگاه و فهیمی مثل شما مایه مباهات ماست. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در صورت بروز هرگونه مشکلی طی فرآیند خرید و یا دانلود محصول خریداری شده، فقط و فقط از طریق تلگرام با پشتیبانی در تماس باشید.
+